16.11.2018
LJ
11° / 6°
Sok Če hujšate, ne bi smeli piti sokov Paradižnik Katero zelenjavo je bolj zdravo jesti skuhano? Rebeka Dremelj Rebeka ni mogla verjeti svojim očem Barack in Michelle Obama Michelle Obama razkrila podrobnost iz njunega zakona

Vas muči nespečnost?

Ste tudi vi eden izmed tistih, ki nikakor ne morete pred spanjem izprazniti glave in odpihniti svojih misli? Dolgo v noč razmišljate o svojih težavah, nikakor ne morete zaspati, čeprav ste izjemno utrujeni, ko pa vam to le uspe, imate rahel spanec in se zbujate?

Spanje v službi
Spanje ima obnovitveno vlogo, zato nam slab spanec prinese zaspanost skozi ves dan, ovira pa tudi naše miselne sposobnosti in učinkovitost. (Foto: iStockphoto)
Težave s spanjem ima kar od 15 do 25 odstotkov odraslih. Nespečnost zaznavamo kot občutek slabega in prekratkega spanca, ki se kaže na različne načine.

Spanje je fiziološki proces, ki ima obnovitveno vlogo, zato je zelo pomembno, da dobro spimo, saj se le tako zjutraj zbudimo zadovoljni in spočiti. V nasprotnem primeru nas zaspanost lahko pesti cel dan, kar pa ovira tudi naše miselne sposobnosti in učinkovitost.

Motenj spanja je sicer več, vendar pa je ena od najpogostejših zagotovo nespečnost.

1. Nespečnost

Nespečnost zaznavamo kot občutek slabega in prekratkega spanca. Kaže se na različne načine:

osamljeno dekle
Nespečnost se lahko pojavi zaradi razmišljanja o stresnih situacijah, nemira, strahu in napetosti pred spanjem.

• Nespečnost uspavanja: človek zaradi tesnobe, razmišljanja o raznih stresnih dnevnih dogodkih, nemira, strahu in napetosti ne more in ne more zaspati.

• Pogosta prebujanja med spanjem: ta so lahko posledica različnih bolezenskih stanj (kronični bolečinski sindrom, posledica odvajanja vode zaradi bolezni prostate, vnetje sečil ...) ali drugih vzrokov v okolju (pogosto prebujanja zaradi otroškega joka, vstajanje zaradi nege starejšega ali hudo bolnega bolnika, smrčanje partnerja).

• Prezgodnje jutranje vstajanje: ta je največkrat posledica depresije.

Zaradi neprespane noči imamo težave tudi čez dan, saj smo utrujeni, ne moremo se zbrati, imamo slabši spomin, smo razdražljivi in zaspani. Poznamo pa še druge motnje spanja.

2. Hipersomnija

Gre za prekomerno dnevno zaspanost, ki se pojavi, čeprav ponoči dobro spimo.

3. Motnje cirkadianega ritma

To so motnje glede na celotni 24-urni cikel. Poznamo motnje prehitevanja in zaostajanja cirkadianega ritma ter 24-urni cikel nespanja. Povzroča jih tudi sprememba iz okolja, na primer čezoceanski leti ali delo v izmenah.

4. Parasomnije

Pojavljajo se lahko med spanjem (nočne more), med prehodi med posameznimi obdobji spanja ali se kažejo kot obdobja budnosti med spanjem (hoja v spanju, govor v spanju, motnje vedenja). In še nekatere druge.

Vzroki za motnje spanja so zelo različni!

Lahko gre za slabe spalne navade ali pa spimo v neustreznem okolju. Pogosto tudi zaradi psihičnih težav, kot so depresija, stres, anksioznost, travmatična izkušnja. Razlogi so lahko še različne bolezni in tegobe, kot so prehlad, menopavza, krči, artritis, alergije, bolezni srca, smrčanje in podobno. Tudi nekatera zdravila povzročajo motnje spanja. Kot na vsa druga področja našega življenja pa tudi na spanec vpliva življenjski slog.

Spanje
Za kakovosten spanec poskušajte vsak dan ob isti uri zaspati in se zbuditi, izogibajte se fizičnim naporom pred spanjem in poskrbite za primerno temperaturo v spalnici.

 

Za dober spanec se tako držite naslednjih pravil:

• vsak dan poskušajte hoditi spat ob isti uri in tudi vstajajte ob isti uri. Če se prekršite, to storite le za pol ure.

• izogibajte se telesnim naporom in vroči kopeli tik pred spanjem,

• redna vadba je zelo priporočljiva, vendar pa v dopoldanskih urah,

• v spalnici imejte zmerno temperaturo in vlažnost,

• spalnica naj bo popolnoma temna,

• izogibajte se težkemu ali prelahkemu večernemu obroku,

Taebo
Rekreacija je izjemno priporočljiva, vandar pa ne nekaj ur pred spanjem. (Foto: iStockphoto)

• zvečer ne pijte alkoholnih in poživljajočih pijač (kava, čaj, kokakola …) in ne uživajte sadja z veliko vsebnostjo vitamina C (kivi, limone, pomaranče),

• kratek spanec si privoščite le zgodaj popoldan in naj ne bo daljše od 30 minut,

• če se ponoči ali zgodaj zjutraj prebudite, zapustite posteljo. Poležavanje v postelji ni priporočljivo,

• postelja je namenjena le spanju. Ne uporabljajte je za druge namene (hranjenje, gledanje televizije),

• iz spalnice odstranite predmete, ki povzročajo hrup

• del dneva preživite na sončni svetlobi

• zvečer se zadržujte v tihem, sproščenem in ne presvetlem okolju.


Če vam motnje spanja povzročajo težave pri vsakodnevnih opravilih, če ne prepoznate razloga za slabo spanje ali pa obstaja možnost, da slabo spite zaradi bolezni, obiščite svojega zdravnika in se o tem pogovorite z njim. Sicer pa se držite zgornjih pravil in sladko boste spali.

Vaše mnenje in izkušnje lahko izrazite na FORUMU.
 

FB članek - join us

Glasuj

Komentarjev: 0
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

E-novice

Prijavi se na e-novice in bodi na tekočem z aktualnimi novicami.

Ne prezrite

Anketa

Paradižnik

Ste vedeli, da je določena zelenjava celo bolj zdrava skuhana?

Uporabne povezave