18.11.2017
LJ
/ 3°
Nespečnost Vas muči nespečnost? Preverite, kako si lahko pomagate! Zgaga Izogibajte se tem živilom, če se spopadate z zgago! Preverite, kako si hitro pomagati! Kava Kava vas lahko obvaruje pred to pogosto boleznijo Prostata Revolucionarno zdravljenje raka prostate, in to popolnoma brez operacije

Najbolj enostavna mogoča navada, ki lahko prepreči usodnega raka

Pri nas za rakom zboleva in umira preveč ljudi. Še posebej pa je številka prevelika pri moških. Pomemben razlog za to je tudi, da se preslabo zavedamo pomembnosti ene navade, ki jo v resnici lahko v svoje življenje vključimo prav vsi. Poglejmo, kaj to je.

Rakave celice
Preslabo se zavedamo, kako veliko vlogo imajo pri nastanku raka škodljive razvade. Ter, kako pomembno je za preventivo, da dovolj hodimo. (Foto: iStock)

Najprej si oglejmo grozljive številke

"Letno zboli za rakom v Sloveniji 14 tisoč ljudi. Med nami pa trenutno biva 100 tisoč ljudi, ki imajo diagnozo raka. To so za našo populacijo velike številke. Rak je glavni problem naše družbe danes," pove izr. prof. dr. Vesna Zadnik, dr. med., z ljubljanskega Onkološkega inštituta.

Od 14 tisoč novih primerov letno je 7500 moških. In od 100 tisoč ljudi, ki jih trenutno živi z rakom, je moških 40 tisoč. Ženske zbolevajo manjkrat in večkrat preživijo.

Najpogostejši raki pri naših moških so:

- rak prostate (najpogostejši, 1500 novih primerov letno in 400 smrti letno)

- rak pljuč

- rak na debelem črevesu in danki

- rak glave in vratu

- rak kože

Še en moški rak je rak na modih. Ni najpogostejši, a v nasprotju s prej omenjenimi raki, za rakom na modih zbolevajo mlajši moški, stari od 18 do 35 let!

Dobra novica je, da je večletno ozaveščanje o slabih posledicah kajenja, imelo učinek. Pri nas se zmanjšuje število moških kadilcev. Hkrati se zmanjšuje tudi število rakov pljuč ter glave in vratu. Prvega strokovnjaki imenujejo kar kadilski rak, drugega pa pivsko-kadilski rak.

Pot do raka: kajenje, alkohol, nezdrava hrana, prekomerna telesna teža

"Skupni imenovalec vseh prej naštetih rakov so slabe življenjske razvade," poudarja prof. dr. Primož Strojan, dr. med., z Onkološkega inštituta. Izjema je le rak mod. Ljudje so se začeli zavedati škodljivosti kajenja – premalo pa se še zavedajo, koliko si škodijo s tem, da se ne gibajo dovolj.

Kajenje, alkohol, nezdrava hrana in neredna telesna aktivnost. Te štiri nezdrave navade povzročajo dve tretjini vseh bolezni, zaradi katerih ljudje danes zbolevajo in umirajo, pove doc. dr. Vedran Hadžić, dr. med., s Fakultete za šport. Svetovni podatki kažejo, da je danes - zaradi boljše ozaveščenosti o škodljivosti kajenja - dejansko začelo več ljudi zbolevati zaradi pomanjkanja gibanja. Da bi se zaščitili pred rakom, pa je dovolj, da veliko hodimo.

Hoja
Zaradi slabih življenjskih navad zboleva in umira za rakom pri nas še posebej veliko moških. Zato drugo leto zapored pri nas poteka akcija, ki jih poskuša osveščati o pomembnosti preventive. (Foto: iStock)

Najbolj enostavna mogoča preventiva - HOJA

Lani je akcija osveščanja potekala pod imenom Pravi moški. Letos so jo, da bi poudarili pomembnost hoje pri preventivi, poimenovali Zakorakaj k zdravju. Društvo onkoloških bolnikov jo pripravlja skupaj z Onkološkim inštitutom, Fakulteto za šport in Ministrstvom za zdravje. Slovenci smo znani po uspehih naših profesionalnih športnikov, pove dr. Hadžić, toda splošna populacija se giba premalo. In to bi rada akcija Zakorakaj k zdravju spremenila. Seveda se ji lahko pridružijo tako moški kot ženske, saj je hoja enako koristna za vse.

Prikorakajte si darilce

Na tej spletni strani lahko delite fotografijo s svojega sprehoda, vnesete dolžino poti, izhodiščno in končno točko ter čas, ki ste ga porabili. Med vsemi, ki bodo sodelovali, jih bodo izžrebali nekaj, ki bodo prejeli darilce. Seveda pa je največje darilo to, da boste naredili nekaj za svoje zdravje.

Ne podcenjujte hoje

Dr. Hadžić našteva:

- Hoja znižuje krvni tlak, raven krvnega sladkorja in raven škodljivega holesterola ter zvišuje raven koristnega holesterola v krvi.

- Hoja krepi srce in ožilje, zmanjšuje delež maščevja v telesu in negativne posledice stresa ter preprečuje redčenje kostne mase.

- Hoja vzdržuje mišično moč in gibljivost sklepov ter ugodno vpliva na uravnavanje telesne teže, na sladkorno bolezen, osteoporozo, presnovo maščob in depresijo, primerno oblikuje tudi mišice nog in medenice.

Zdravniki premalo poudarjamo, kako pomembno je dovolj hoditi, dodaja. Hoja v primerjavi s tekom bistveno manj obremenjuje sklepe, vezi in mišice, možnost poškodb je minimalna, naše stopalo je bolj kot za tek prilagojeno za hojo.

A koliko hoditi?

150 minut na teden je običajno priporočilo – a to je minimum, poudarja Hadžić. Ker pri hoji ni stranskih učinkov in se ne moremo predozirati, ni razloga, da bi se zadovoljili z minimumom. Bolje je, da si za cilj zastavimo 300 minut na teden.

Catrine Tudor-Locke, ameriška raziskovalka hoje, priporoča naslednje število korakov:

- vsaj 10.500 korakov za predšolske otroke (4 do 6 let)

- vsaj 11.500 korakov za otroke v osnovni šoli (deklice med 6 in 11 letom starosti)

- vsaj 13.500 korakov za otroke v osnovni šoli (fante med 6 in 11 letom starosti)

- vsaj 10.500 korakov za mladostnike (12 do 19 let)

- vsaj 7500 korakov za odrasle (20 do 65 let)

- vsaj 7500 korakov za zdrave starejše od 65 let

- vsaj 7000 korakov za osebe z gibalnimi težavami ali kroničnimi boleznimi

Poudarek je spet na – vsaj.

Rak prostate
Modra pentlja je znak raka prostate, najpogostejšega raka pri moških pri nas. (Foto: iStock)

Hoditi morajo tudi bolniki

Hoditi bi morali tudi bolniki ter tisti, ki so preboleli bolezen. "Nepotreben počitek nepotrebno oslabi telo. To velja za zdrave in bolne," pravi asist. dr. Jasna But Hadžić, dr. med., z Onkološkega inštituta.

"Samo dve izjemi sta - oziroma samo ena, ker gre pri drugi izjemi bolj za omejitev. Takoj po kirurgiji, ko se morajo tkiva celiti, in pa pri bolnikih, ki imajo več kostnih metastaz oziroma hudo osteoporozo. Njim je odsvetovana hoja po neravnih spolzkih terenih, ker je večja nevarnost zloma."

Se zavedate, kako vas lahko obvaruje program SVIT?

To je presejalni program, ki lahko odkrije rak debelega črevesa in danke v stadiju, ko so prisotne samo predrakave spremembe. Takrat rak ne oddaja še nobenih simptomov! Stopnja ozdravljivosti pa je izredno visoka. Če se ne udeležimo presejalnega programa, pa se simptomi pojavijo, ko je bolezen tako napredovala, da jo je veliko težje ozdraviti.

Preden smo dobili program SVIT, je število rakov debelega črevesa in danke strmo naraščalo, sedaj pa se manjša. Izračunali so, da bi bilo, če ne bi imeli programa SVIT, letno od 300 do 400 primerov več raka debelega črevesa in danke. Sodelovanje v programu je brezplačno.

 

FB članek - join us

Glasuj

Prenesi v

Pošlji sporočilo

Tvoja E-pošta:

E-pošta prejemnika:

Kratko sporočilo:
Komentarjev: 7
 
exyu 23.10.2017 21:58:58
jaz naredim 13.000km z kolesom na leto. A to kaj šteje;) Me je pa že dvakrat zbil avto, enkrat pijani voznik spet drugič, mlad obesni dirkač. Torej rak, avto, strupna hrana v vsakem primeru nas čaka aluminijasta škatla, potem pa lesena v večna lovišča
 
tornadotex 23.10.2017 10:45:38
A sedaj naj štejem korake...se mi bo zmešalo
DAEMONIUM 24.10.2017 06:47:08
Si slisal za aplikacijo pedometer, ta ti steje korake ce jo namestis v pametni telefon ali pa si pri kitajcu narocis eno od miliona ur, ki jih ponujajo v svojih spletnih trgovinah za ceno med 5 In 10 eur (do 22 eur je vnos stvari v drzavo brez carine).
DAEMONIUM 24.10.2017 06:54:36
Pozabil napisati, tiste ure imajo ze namesceno to aplikacijo pedometer nekatere pa ti tudi na podlagi prehojenih kilometrov. Izracunajo pokurjene kalorije.
DAEMONIUM 24.10.2017 06:54:52
Pozabil napisati, tiste ure imajo ze namesceno to aplikacijo pedometer nekatere pa ti tudi na podlagi prehojenih kilometrov. Izracunajo pokurjene kalorije.
 
jesenvoyo 23.10.2017 10:08:27
Catrine Tudor-Locke, ameriška raziskovalka hoje, priporoča naslednje število korakov: na dan ali na teden ?
Lombardo 23.10.2017 12:56:11
Na dan! Se ti ne zdi da je tole malo za cel teden.. Še za en dan je malo..
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

Ne prezrite

Anketa

Čaj

Kako najbolj učinkovito okrepite svojo imunsko odpornost?

Uporabne povezave