16.11.2018
LJ
11° / 6°
Sok Če hujšate, ne bi smeli piti sokov Paradižnik Katero zelenjavo je bolj zdravo jesti skuhano? Trebuh To pomaga izgubiti maščobo na trebuhu Barack in Michelle Obama Michelle Obama razkrila podrobnost iz njunega zakona

Stres obvladuje vas ali vi njega?

Vodič proti stresu

Pojem stres je po eni strani tako zelo neoprijemljiv, po drugi pa zagotovo ni osebe, ki ga ne bi že kdaj okusila. Stres je v veliki meri povezan z našim dojemanjem vsakodnevnih izzivov - za nekoga je stres lahko že najmanjši odklon od predvidenega vsakdana, obstajajo pa tudi takšni, ki se s stresom sploh ne ukvarjajo, saj znajo njegov vpliv obrniti v svoj prid. Veliko je torej samo v ’naši glavi’.

Stres
Kdaj ste si nazadnje vzeli čas zase? (Foto: iStock)

 a.) Identifikacija stresorjev

Spopadanje s stresom, se najprej začne s prepoznavanjem glavnih virov stresa oziroma tistih dejavnikov, ki jih dojemate za težavne. Razmislite, kakšna je vaša dnevna rutina in kako se soočate z vsakodnevnimi izzivi. Vprašanja, ki si jih je koristno postaviti so: Ali imate občutek, da je stres v vašem življenju samo trenuten in začasen, kljub temu, da si že več mesec ali let niste vzeli prosto? Se vam zdi, da je vaše življenje stresno že od nekdaj? Se morda počutite, da je stres del vas samih? Krivite za stres svojo okolico oziroma druge ljudi, dogodke in življenjske razmere?

Dokler sami ne sprejmete odgovornosti za vse to, kar vam povzroča stres, potem boste imeli vedno občutek, da nad življenjem nimate kontrole. Odličen način, ki pomaga pri prepoznavanju in tudi odpravljanju glavnih stresorjev je pisanje dnevnika. Dnevno beležite, kaj vam je povzročilo največji stres, kako ste se ob tem počutili telesno in čustveno. Opišite, kako ste se odzvali na problematično situacijo in kaj ste storili, da bi se počutili bolje.

b.) Uživajte v gibanju

Redna fizična aktivnost je izjemno učinkovit način za spopadanje s stresom. Pri tem je seveda treba poudariti, da vam ni treba preživeti pol dneva v telovadnici ali manično teči do onemoglosti - dovolj je že pol ure gibanja na dan. Ne glede na to, katero aktivnost boste izbrali, gibanje bo dvignilo endorfine, hormone, ki so odgovorni za dobro počutje in vam omogočilo, da odklopite skrbi. Športno aktivnost si izberite glede na to, kakšen tip človeka ste: fitnes, skupinske vadbe, meditacije in joga, tek in telovadba v naravi, plavanje … Možnosti je današnjem času ogromno. Če se vam kdaj zdi, da vam zmanjka časa, pa si gibanje pripeljite domov - pripravite dobro glasbo in zaplešite. Odpeljite vašega ljubljenčka na sprehod. Po nakupih pojdite s kolesom. Kot vidite, izgovorov zmanjka, zato hitro v akcijo!

c.) Druženje s prijatelji

Nič ni bolj pomirjujočega in blagodejnega kot družba osebe, ob kateri se počutimo sproščene, sprejete in razumljene. Prav zato se kljub hitremu tempu življenja ne odpovejte druženju z vam ljubimi ljudmi. Negujte in krepite stara prijateljstva in navezujte nova. Ljudje potrebujemo stik in bližino sočloveka, zato ne zanemarjajte pomena druženja.

d.) Poiščite in vzdržujte ravnovesje

Poleg že vsega naštetega je pomembno, da spoznate pomen ravnovesja. Življenje ni konstanta - vedno so vzponi in padci, manj in bolj lepši dnevi. Ravnovesje lahko vzdržujemo tudi z vzpostavljanjem zdravih navad, kot so: zdrava in polnovredna hrana, izogibanje pretiranemu pitju alkohola in kajenju, zmanjšanju kofeinskih napitkov in cigaret. Seveda pa igra veliko vlogo tudi zadostna količina spanja.

Stres
Dokler sami ne sprejmete odgovornosti za vse to, kar vam povzroča stres, potem boste imeli vedno občutek, da nad življenjem nimate kontrole. (Foto: iStock)

VODIČ UPRAVLJANJA S STRESOM

Včasih so nekateri stresorji predvidljivi – neprijetna družinska srečanja, napovedana službena pogajanja ali težji sestanki, razgovori za delo, vsakodnevna daljša vožnja iz službe in podobno. Pri sooočanju s tovrstnimi stresorji je naš odziv lahko ali sprememba situacije ali sprememba naše reakcije. V spodnjih vrsticah si lahko preberete, kako se lahko s stresom soočite skozi različne tehnike: z izognitvijo, prilagoditvijo, sprejemanjem in iskanjem alternativ.

(!) Vse tehnike so napisane tako, da si lahko navodila natisnete ali izpišete in zraven dopišete svoja opažanja.

Kako se izognemo nepotrebnemu stresu?

- Naučite se reči NE: Spoznajte svoje meje in se jih držite. Razlikujte med tem, ali bi določeno stvar ’morali’ narediti ali ’bi lahko’ naredili. Ne počutite se krive, če nekomu odgovorite z NE.

- Izogibajte se ljudem, ki na vas ne vplivajo vzpodbudno: Če spoznate, da vam druženje z neko osebo predstavlja stres, potem omejite svoj čas z njo ali prekinite stike.

- Analizirajte svoja dnevna/tedenska/mesečna opravila: Preglejte postavljene urnike, plane, listo odgovornosti in načrte. Če ugotovite, da ste prekoračili mejo, ki jo še zmorete, potem si urnik prilagodite tako, da boste imeli občutek, da stvari obvladujete in ne one vas.

Kako najti alternativo stresnim dejavnikom?

- Izražajte občutke, namesto da jih tlačite: Če vam odnos z nekom dela preglavice, spregovorite o občutkih in jih ne pometajte pod preprogo. Zadrževanje in zanikanje misli in prepričanj vodi v vedno slabše počutje, dokler vsega skupaj ne začnete dojemati kot stres.

- Sklepajte kompromise: Če nekoga prosite, naj vam pri določeni zadevi pride nasproti, potem bodite pripravljeni na to, da storite enako tudi vi. Naučite se najti srednjo pot.

- Uravnoteženost: Delo, delo in še enkrat delo brez trohice prostega časa vodi v izgorelost. Dokler sami ne sprejmete odgovornosti za vse to, kar vam povzroča stres, potem boste imeli vedno občutek, da nad življenjem nimate kontrole.

Stres
Dokler sami ne sprejmete odgovornosti za vse to, kar vam povzroča stres, potem boste imeli vedno občutek, da nad življenjem nimate kontrole. (Foto: iStock)

Kaj pa prilagoditev na stres?

- Preokvirite težave: Na stresno situacijo skušaj pogledati z druge, svetlejše perspektive. Takšen način razmišljanja vodi do optimizma in iskanja priložnosti, namesto težav.

- Poglejte z distance: Vprašajte se, kako pomembna bo določena stvar, ki vam trenutno povzroča stres, čez teden ali mesec dni. Je res vredna toliko razmišljanja, skrbi in mentalnega truda? Če je vaš odgovor ne, raje vložite svojo energijo v druge, bolj pomembne stvari.

- Prilagodite standarde: Se vam zdi, da ste v življenju nagnjeni k perfekcionizmu? Če je vaš odgovor da, potem se naučite stvari delati ’dovolj dobro’, ne pa ’popolno’. Stremenje k perfekcionizmu vas oropa sreče, sproščenosti in vas nenehno drži v napetosti.

- Naučite se hvaležnosti: Ko čutite, da vas stres obvladuje, si vzemite čas za refklesijo. Razmislite, za katere stvari, osebe ste v življenju hvaležni. Poiščite tudi svoje vrline, posebnosti in sposobnosti, ki vas delajo tako enkratne.

Sprejemanje vsega, kar ne morete spremeniti:

- Prekomerna kontrola: Ne trudite se imeti pod nadzorom stvari, ki jih je nemogoče nadzorovati. Raje kot to se osredotočite na svoje vedenje oziroma svoje reakcije na določene stresorje.

- Napake ali osebnostna rast? Ko se v življenju soočamo z večjimi stresnimi spremembami, jih vedno lahko vidimo kot priložnost za osebnostno rast in se iz njih skušamo čim več naučiti.

- Učenje odpuščanja: Sprejeti je potrebno dejstvo, da živimo v svetu, ki niti približno ni popoln, prav tako tudi ne ljudje. Osvobodite se negativne energije, jeze, zamer in se naučite v življenju stremeti k dobremu in pozitivnemu.

- Ne skrivajte svojih občutkov: Izrzažanje tega, kar čutite, je vedno osvobajajoče, zato nikar ne tlačite svojih čutenj. Pogovorite se s prijateljem, možem/ženo ali terapevtom.

FB članek - join us

Glasuj

Komentarjev: 0
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

E-novice

Prijavi se na e-novice in bodi na tekočem z aktualnimi novicami.

Ne prezrite

Anketa

Paradižnik

Ste vedeli, da je določena zelenjava celo bolj zdrava skuhana?

Uporabne povezave