23.07.2018
LJ
26° / 16°
Marihuana Lahko konoplja izboljša imunski sistem in zdravi raka? Joga Joga za dobro jutro Zob Zobozdravnik razkril živila, ki uničujejo naše zobe Kevin Ko se zdravnik odloči za spremembo ...

Tako lahko stres postane nekaj pozitivnega

Na stres bi morali gledati kot na nekaj, kar nam v življenju pomaga. Ne pa kot na nekaj, kar nam le škodi. Takšen odnos do stresa so psihologi z univerze Stanford povezali z boljšim počutjem in celo večjo produktivnostjo. Če smo sproščeni, namesto zaskrbljeni lažje in boljše delamo.

Veselje
Pomembno je, da stresa ne jemljemo samo kot nekaj negativnega. (Foto: iStock)

"En razlog, zakaj je pomembno, kako gledamo na stres, je, da to vpliva na naš odziv na stres," razlaga psihologinja Kelly McGonigal z univerze Stanford, ki raziskuje to področje. Če ljudje na stres gledamo kot na nekaj škodljivega in slabega, začnemo v trenutku, ko smo v stresu, iskati načine, kako bi si pomagali. In ti po navadi niso zares v pomoč, veliko krat so izjemno nezdravi. Posežemo po alkoholu ali se prenajedamo. Včasih se sploh ne lotimo tega, česar bi se morali. To pa še poveča občutek stiske in nezadovoljstva. Včasih začnemo delati hitro, z muko, brez dobre volje. V glavi si predstavljamo najhujše scenarije, ki se lahko zgodijo, se kritiziramo, ker nismo dovolj dobri, sposobni ...

Stres
Če mislimo, da je stres nekaj slabega, se nanj odzovemo na načine, ki nam lahko dodatno škodijo. (Foto: iStock)

Ko slab odziv na stres res povzroči slab konec

Vse to lahko povzroči, da se stresna situacija res sčasoma konča slabo. Ljudje izgubijo službo, partnerja, padejo v depresijo, se še bolj zatečejo k škodljivim načinom spopadanja s stresom, kar lahko vodi v alkoholizem, prekomerno telesno težo ... V še več težav.

Kaj pa, če na stres pogledamo drugače ...

"Po drugi strani se je pokazalo, da se takrat, ko gledamo na stres kot na nekaj bolj pozitivnega, nanj tudi odzovemo na bolj pozitivne načine," poudarja McGonigalova. Stres nas potem lahko spodbudi, da delamo bolje, smo bolj zagnani, kreativnejši ... Ljudje, ki tako gledajo na stres, znajo tudi prepoznati, če je v viru stresa kaj negativnega in se nato spopasti prav s tem, dodaja psihologinja. Znajo tudi poiskati pomoč in podporo ljudi, če jo potrebujejo. To so pozitivni načini spopadanja s stresom.

V eksperimentih univerze Stanford se je pokazalo, da obstajajo tri prepričanja o stresu, ki jih imajo tisti, pri katerih ta deluje spodbudno in pozitivno:

1. Ti ljudje odziv svojega telesa na stres jemljejo kot nekaj, kar jim lahko pomaga. To je za njih dodatna energija.

2. Imajo to samozavest, da vedo, da se zmorejo spopasti s stresno situacijo, čeprav je ta seveda trenutno stresna, ker je nekaj novega, nekaj, česar še ne obvladajo ... To vidijo kot priložnost za rast in napredek.

3. Stres jemljejo kot normalen del življenja, kot nekaj, s čemer se vsi spopadamo.

Psihologinja pravi, da se lahko vsi postopoma navadimo, da začnemo s temi tremi prepričanji gledati na stres. Ne boste se sicer mogli spremeniti čez noč, če ste do sedaj na stres gledali kot na nekaj, kar vam škodi. Toda če si boste od sedaj naprej, ko vam bo začelo razbijati srce, govorili, da vam s tem telo daje dodatno energijo, boste sčasoma spremenili svoj pogled na stres.

Možgani
Naši možgani po stresni situaciji spreminjajo svoje povezave in se tako dejansko naučijo, kako naslednjič bolje delovati v podobnih okoliščinah. Biološko smo torej prilagojeni na spoprijemanje s stresom. A le če to počnemo konstruktivno. (Foto: Thinkstock)

Ni nujno, da zaradi stresa zbolimo

Študije univerze Stanford so namreč pokazale, da lahko ljudje zaradi kroničnega stresa zbolimo in imamo večje tveganje za prezgodnjo smrt. A le če na stres gledamo kot na nekaj negativnega in škodljivega. Ni realistično, da bi dosegli, da v našem življenju ne bi več bilo stresa. Če spremenimo svoj pogled na stres, pa se ne bomo počutili tako slabo. Znanstveniki so ugotovili, da ljudje, ki zaradi stresa ne zbolevajo, tudi nimajo takšnih težav s tem, da sprejmejo življenje kot nekaj nepredvidljivega. Stres pa nato tudi sprejemajo kot nekaj, zaradi česar bodo postali močnejši.

Študije so pokazale, da so ljudje, ki doživljajo veliko stresa kasneje v življenju, ko pogledajo nazaj, zadovoljnejši. Imajo občutek, da je njihovo življenje imelo nek pomen, da je bilo polno. V stresu smo namreč, če se v življenju s čim ukvarjamo, če se lotevamo tudi tega, kar je novo in tvegano, če ne bežimo stran. 

Kaj delajo naši možgani?

Stres je priložnost, da se učimo in rastemo. To je biološko del stresa. Naši možgani se nanj, potem ko mine, namreč odzovejo tako, da spreminjajo svoje povezave in se s tem naučijo, kako se na takšen stres odzvati naslednjič. Zato se resnično učimo iz izkušenj. Ter vsakič zmoremo več.

Preberite si tudi intervju, ki smo ga imeli o stresu s psihiatrinjo prof. dr. Mojca Zvezdana Dernovšek, dr. med.

Če pa mislite, da bi lahko imeli obsesivno-kompulzivno motnjo, ne zamudite tudi intervjuja s psihologinjo Aleksandro P. Meško.

FB članek - join us

Glasuj

Prenesi v

Pošlji sporočilo

Tvoja E-pošta:

E-pošta prejemnika:

Kratko sporočilo:
Komentarjev: 0
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

E-novice

Prijavi se na e-novice in bodi na tekočem z aktualnimi novicami.

Ne prezrite

Anketa

Joga

Ste že kdaj vadili jogo?

Uporabne povezave