15.12.2018
LJ
/ -1°
Piškoti Preprost način, da se med prazniki ne zredite Kivi Zakaj bi morali v tem času uživati ta sadež? Družinski konflikti Bi se najraje izognili družinskim srečanjem? Debelost Poglejte jo danes, ko ima 58 kilogramov manj

Katero zelenjavo je bolj zdravo jesti skuhano?

Razkrivamo mite o prehrani

Je zelenjavo res v vsakem primeru bolj zdravo pojesti surovo? Včasih da, včasih pa dobimo celo več prednosti, če jo toplotno obdelamo, odgovori prehranska strokovnjakinja Mojca Cepuš. Nikakor torej ni treba jesti le surove hrane. Še posebej v hladnejšem delu leta še kako prija kaj skuhanega.

Paradižnik
Antioksidantna moč paradižnika je po kuhanju večja. (Foto: Thinkstock)

Ste med tistimi, ki jih skrbi, da s toplotno obdelavo zelenjava izgublja dragocena zdrava hranila? "Res je, da tako izgubimo nekaj v vodi topnih vitaminov, kot so vitamini C in B," pojasnjuje prehranska strokovnjakinja Mojca Cepuš. "Še posebej, če kuhamo predolgo, je teh lahko tudi za polovico manj. S toplotno obdelavo se – sicer v mnogo manjši meri – izgubijo tudi nekateri minerali in vitamin A."

Toda na druge vitamine toplotna obdelava ne vpliva. Pri antioksidantih pa lahko njihovo moč celo poveča. "Toplotna obdelava ne vpliva na vitamine D, E in K, ki so topni v maščobi. Poveča pa sposobnost telesa, da izkoristi antioksidante, kot so beta karoten, likopen in lutein. Beta karoten se v telesu spremeni v vitamin A."

Kuhanje juhe
Brokoli včasih skuhajte, drugič pojejte surovega. Vsakič ima druge prednosti. (Foto: Thinkstock)

Pri zelenjavi, ki vsebuje slednje antioksidante, je torej še kako priporočljivo, da jo pred uživanjem vsaj občasno toplotno obdelamo. "Sem spadajo korenje, paradižnik, buče, paprike, brokoli, grah, šparglji ... Ena od študij je denimo pokazala, da je kuhanje paradižnika vsebnost vitamina C zmanjšalo za 29 odstotkov. A vsebnost likopena se je več kot podvojila. Tudi skupna antioksidantna moč paradižnika se je povečala za več kot 60 odstotkov."

Idealno je tako, da uživamo nekaj surove in nekaj kuhane zelenjave. Brokoli je denimo priporočljivo občasno uživati tudi surov, saj takrat vsebuje več snovi, ki pomagajo preprečevati raka. Mojca Cepuš na splošno svetuje, da imate vsak dan en obrok iz surove hrane, ostali pa so lahko skuhani. "Če upoštevate vodilo, da naj bo polovica vse zaužite hrane zelenjava, naj bo od te polovice torej tretjina surove, dve tretjini pa toplotno obdelani. Če imate zelo radi surovo zelenjavo, jo seveda lahko jeste v kakršnih koli količinah. Dobra novica je, da velja enako tudi za kuhano, pečeno in dušeno zelenjavo."

Dušenje ter peka v pečici in ponvi so najbolj zdravi načini toplotne obdelave zelenjave. "Izogibajte pa se predolgem kuhanju v prevelikih količinah vode. Več hranil bo v živilu ostalo tudi, če ga v vodo položite, ko ta že zavre in ne prej, ko je še hladna."

Kako pa je s kombiniranjem živil? Res mesa in krompirja ne bi smeli uživati skupaj?

Pri naslednji zelenjavi sicer prehranska strokovnjakinja še posebej priporoča, da jo pogosteje uživate toplotno obdelano:

Špinača: "Kadar kuhamo špinačo, je za absorpcijo na voljo več hranil, kot so železo, magnezij, kalcij in cink."

Paradižnik: "Kuhanje močno poveča količino antioksidanta likopena."

Korenje: "Kuhano korenje vsebuje več beta karotena kot surovo."

Šparglji: "Kuhanje razbije celične stene, zaradi česar so folati in vitamini A, C in E bolj razpoložljivi za absorpcijo."

Kako pa je z rdečim mesom? Kako pogosto ga lahko uživamo in kateremu bi se morali povsem izogniti?

Špinača
Ko špinačo skuhamo, telo lažje absorbira določena hranila. (Foto: Thinkstock)

Naslednje tri vrste zelenjave pa vsaj občasno uživajte surove:

Brokoli: "Surov brokoli vsebuje trikrat večje količine sulforafana, rastlinske spojine, ki pomaga pri preprečevanju raka."

Zelje: "Kuhanje zelja uniči encim mirozinaza, ki ima prav tako vlogo pri preprečevanju raka."

Česen: "Žveplene spojine v surovem česnu imajo tudi moč, da delujejo proti raku."

Kot vedno v zdravi prehrani je torej pravi odgovor umerjenost. Niti preveč surovega, niti nič surovega in samo kuhano.

Kako pa je s sadjem? Ga res ne smemo uživati zvečer?

FB članek - join us

Glasuj

Komentarjev: 0
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

E-novice

Prijavi se na e-novice in bodi na tekočem z aktualnimi novicami.

Ne prezrite

Anketa

Ingver

Ali v kuhinji uporabljate ingver?

Uporabne povezave