18.10.2018
LJ
20° / 10°
Sir Uživate mleko, sir, jogurt ali maslo? Piškoti Okusni piškoti, ki so dobri za vaše srce Holesterol Kako uspešno znižati holesterol? Ščitnica 8 znakov, da vam ščitnica deluje premalo

Koliko jajc lahko pojemo?

Velikonočni prazniki so čas, ko se na jedilnikih mnogih gospodinjstev pojavi veliko več jajc in jedi iz jajc kot običajno. Zaradi hranilne sestave jajc se še posebej v tem obdobju večkrat zastavlja vprašanje, koliko jajc je še zdravo pojesti. Zagotovo jih bomo v tem času pojedli nekoliko več, kljub vsemu pa je dobro vedeti, koliko približno je priporočena mera.

Jajca
Jajca so hranilno bogato živilo in vsebujejo veliko vitaminov in mineralov. Prav tako maščob. (Foto: iStock)

Že daleč v zgodovini so ljudje začeli uživati jajca divjih ptic, pred približno 600 let pr. n. št. pa je po udomačitvi perutnine oskrba z jajci postala enostavnejša. Jajca so tako postala pomembna sestavina pri pripravi najrazličnejših jedi, tako v domači kuhinji kot tudi v industriji, saj jih odlikujejo tudi številne zaželene tehnološke lastnosti (npr. rumenjakov lecitin deluje kot emulgator). Danes so na tržišču na voljo jajca, ki pripadajo različnim vrstam ptic, in sicer prepeličja, nojeva, račja, puranja, gosja in najbolj pogosto uporabljena pa so seveda kokošja jajca. Glede na rezultate nacionalne raziskave CINDI iz leta 2016 v Sloveniji jajc kot samostojno jed nikoli ne uživa 8 % odraslih, medtem jih vsaj enkrat mesečno uživa približno polovica, vsaj enkrat tedensko 38 %, dnevno pa 3 % odraslih prebivalcev. 

Prof. dr. Igor Pravst, Inštitut ta nutricionistiko: »Potrošnja jajc je še posebej visoka v obdobju velikonočnih praznikov, po nekaterih podatkih celo za polovico večja od letnega mesečnega povprečja. Takrat se jajca pogosteje uporabljajo ne le za pripravo jedi, temveč tudi samostojno, npr. kot pirhi. Kolikšen delež v tem obdobju prodanih jajc se dejansko poje, pa je zelo težko oceniti, se pa vsekakor jajca v obdobju praznikov uživajo pogosteje kot običajno.«

Jajca so hranilno bogato živilo

Jajca sicer veljajo za cenovno dostopno in hranilno bogato živilo. Vsebujejo esencialne aminokisline v ugodnem razmerju, številne vitamine in minerale, so pa tudi bogat vir holina. Celotno jajce sicer sestavlja okoli 76 % vode, zaradi česar nima zelo visoke energijske vrednosti (133 kcal/100 g). Jajčni beljak je pretežno vodna raztopina beljakovin z visoko biološko vrednostjo in dobro izkoristljivostjo, ogljikovih hidratov in mineralov, medtem ko ima jajčni rumenjak skoraj 50 % suhe snovi, ki jo sestavljajo predvsem maščobe (65 %) in beljakovine (33 %). Od mineralov jajca vsebujejo predvsem fosfor ter nekaj cinka in železa, od vitaminov pa predvsem vitamina D in A, pa tudi različne B vitamine, npr. vitamin B12, riboflavin in pantotensko kislino. Jajca so tudi vir holina, vitaminu podobne snovi, ki ima vlogo pri delovanju jeter in presnovi maščob.

Preberite še: Jajca: DA ali NE – zakaj so jajca po krivici prišla na seznam nezdravih živil

Kaj pa holesterol v jajcih?

Maščobe se v jajcu nahajajo v rumenjaku in predstavljajo polovico energijske vrednosti celotnega jajca. Nina Zupanič, Inštitut za nutricionistiko: »Se pa hranilna sestava jajc lahko nekoliko razlikuje glede na krmo in način vzreje kokoši nesnic. Tako imajo npr. jajca s proste reje nekoliko ugodnejšo maščobno-kislinsko sestavo v primerjavi z jajci kokoši iz hlevske ali baterijske reje.« Veliko jajce sicer vsebuje tudi med 186 in 230 mg holesterola. Holesterol spada med sterole, v telesu pa ima več pomembnih funkcij. Med drugim zagotavlja prepustnost in fluidnost celičnih membran ter deluje kot izhodiščna snov, iz katere se v telesu biosintetizirajo druge snovi, npr. žolčne kisline, hormoni in vitamin D. Kljub vsemu pa lahko previsoka količina holesterola v telesu vodi do zdravstvenih tveganj. Kopičenje holesterola v vitalnih organih lahko vodi do zamaščenosti jeter, vnetnih procesov in ateroskleroze.

Čebulni pirhi
Do pet jajc na teden naj ne bi predstavljalo težav za zdravje. (Foto: iStock)

Ob tem je potrebno dodati, da človeško telo približno 78 % holesterola sintetizira samo, slabo četrtino pa doprinese holesterol iz prehrane. Nina Zupanič, Inštitut za nutricionistiko: »Čeprav so si rezultati različnih raziskav nasprotujoči, epidemiološke študije večinoma niso pokazale povezave med uživanjem jajc in tveganjem za pojav srčno-žilnih bolezni. To je deloma lahko povezano s prisotnostjo ostalih hranil v jajcu, ki ščitijo pred oksidativnim stresom in dislipidemijo.« Vpliv z živili zaužitega holesterola na tveganje za razvoj srčno-žilnih bolezni je predmet številnih razprav. Pri večini ljudi ima s prehrano zaužiti holesterol zanemarljiv vpliv na povečevanje holesterola v krvi, pri delu prebivalstva pa je ta vpliv lahko večji. »Tudi zaradi maščobno-kislinske sestave jajc se predvsem pri bolj ogroženih posameznikih priporoča, da z uživanjem jajc ne pretiravajo,« še dodaja.

Do pet jajc na teden

»Enotnih priporočil o tem, kolikšna je zgornja meja uživanja jajc, ni, vendar pri večini ljudi do pet jajc tedensko naj ne bi predstavljalo tveganja za zdravje,« je povedal dr. Matej Gregorič z Nacionalnega inštituta za javno zdravje, kjer poudarjajo še, da jajca lahko predstavljajo vir okužb z zdravju škodljivimi mikroorganizmi, med katerimi je najbolj poznana salmonela.

Četudi je lupina jajca nepoškodovana in je vsebina jajca zdrave kokoši v večini primerih sterilna, moramo z jajci zmeraj ravnati, kot s potencialno nevarnim živilom, pri katerem je porast in preživetje morebitno prisotnih zdravju škodljivih mikroorganizmov večje. Pri shranjevanju jajc se je potrebno izogniti večjim temperaturnim spremembam, ki povzročajo rosenje jajc, saj to pospeši rast mikroorganizmov na zunanji strani lupine ter poveča možnost za prehod teh mikroorganizmov v notranjost zaradi porozne lupine. Jajca hranimo v originalni embalaži, ločeno od ostalih živil in v skladu s pogoji, kot je navedeno na embalaži. Vsak dan shranjevanja vpliva na zmanjšanje kakovosti in varnosti jajc, zato jih sproti kupujmo sveža. Po uporabi jajčno lupino in prazno embalažo takoj odvržemo.
 

FB članek - join us

Prenesi v

Glasuj

Komentarjev: 12
Ardene 30.03.2018 05:34:35
moja ima tudi rada jajca na oko
Ardene 30.03.2018 05:35:04
potem ji paše tudi smetana na obraz
Minotauer 29.03.2018 14:15:36
Jaz jih pojem 15 na teden minimalno in to s slanino, pa nimam nobenga holesterola zarad tega. Je pa res da sem 3-4krat na teden sportno aktiven.
murate 29.03.2018 16:56:49
5 jajc na oko ,10 dek slanine,20 dek sira,fino zjutraj pečeno pa v službo.Tudi jaz sem spolno aktiven vsaj 15 krat na teden,Saj veš kak pravjo ,prazen žakl ne stoji pokonc.A se opravičujem ,napisal si športno aktiven...
Red_October 29.03.2018 18:21:43
Drugače je še dosti druge hrane na voljo, ne pa samo jajca natepavat vsak dan.
murate 30.03.2018 05:35:14
a ti bi na endivijo sexal
DoeJane 29.03.2018 10:37:21
moje najljubse zivilo :)
tedoVV2CHmedo 29.03.2018 10:21:31
Vse članke o hrani ponavljate na nekaj mesecev. Reklame za hujšanje so pa skoraj vsak dan.
tedoVV2CHmedo 29.03.2018 10:22:28
Vidim, da je tukaj še vedno stari skript za komentarje. Dajte tega nazaj na 24ur.
hotchilipoper 29.03.2018 09:56:13
Ma ja, spet kar neka prbijate samo da je članek
 
Nejc36 29.03.2018 09:32:32
do 5 jajc na teden.... sam jih pojem vsak dan 4. Pa imam holesterol skoraj pod mejo po zadnji krvni preiskavi. Jajaca so zakon :)
gobarr62 29.03.2018 17:51:53
j
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

E-novice

Prijavi se na e-novice in bodi na tekočem z aktualnimi novicami.

Ne prezrite

Anketa

Tek

Ali tečete zunaj tudi v hladnih dneh?

Uporabne povezave