18.06.2018
LJ
28° / 16°
Rak na debelem črevesu Preprosto zmanjšajte tveganje za raka zrel par Sva bila skupaj le zaradi otrok? Trebuh 1 sprememba pri prehrani in taka razlika Encefalitis Glavo ji bo kmalu razneslo, a je ne operirajo

Ta vitamin močno zmanjša tveganje za raka jeter

Vitamin D je vitamin, ki lahko zmanjša tveganje za raka za kar 20 odstotkov, je pokazala nova študija strokovnjakov iz Tokia. Ne le to, vitamin nas varuje tudi pred nevrološkimi boleznimi in boleznimi dihal, dobro poznan je še kot vitamin, ki krepi naše kosti in mišice.

Jetra
Še posebej se je to pokazalo pri raku jeter, kjer so imeli ljudje z najvišjim nivojem vitamina D v krvi za kar 55 odstotkov manjše tveganje za to obliko raka. (Foto: iStock)

Ko je le možno, se v teh zimskih dneh odravite kam na sonce. Na ta način namreč prejmemo največ vitamina D, ki se v našem telesu lahko sintetizira sam, ko smo izpostavljeni UVB-svetlobi. Kljub temu ga v telo lahko vnesemo tudi s hrano, kot so denimo jetra, sardine, jajca, obogateni mlečni izdelki in olja. Vitamin D je dobro poznan tudi po tem, da pomaga krepiti kosti in mišice, vse več dokazov pa je tudi, da telo varuje pred nevrološkimi boleznimi in boleznimi dihal. Nova študija je pokazala še, da nas lahko varuje pred rakom.

Študia tokijskega Nacionalnega preiskovalnega centra za rakave bolezni je pokazala, da so imeli moški in ženske srednjih let z visoko vsebnostjo vitamina D v krvi za kar 20 odstotkov manjše tveganje za razvoj raka. Rezultati raziskave so bili objavljeni v ugledni britanski reviji British Medical Journal.

Zima
Največ vitamina D pridobimo z izpostavljenostjo soncu. (Foto: iStock)

V raziskavi so odvzeli vzorce krvi 33.700 ljudi v starostni skupini od 40 do 69 let in so jim sledili 16 let ter analizirali podatke. Ljudje z najvišjimi vrednostmi vitamina D v krvi so imeli 20 odstotkov manjše tveganje za razvoj katere koli vrste raka v primerjavi s tistimi, ki so imeli najnižji nivo vitamina D v krvi. Še posebej se je to pokazalo pri raku jeter, kjer so imeli ljudje z najvišjim nivojem vitamina D v krvi za kar 55 odstotkov manjše tveganje za to obliko raka.

Raziskovalci verjamejo, da vitamin D proizvaja encime, ki naravno razstrupljajo kisline v telesu. S tem preprečujejo škodo, ki bi jo lahko te kisline naredile na notranje organe. Na ta način preprečujejo tveganje za raka. Strokovnjaki pravijo, da je litoholina kislina tista, ki jo proizvajajo jetra in še posebej povečuje tveganje za raka - morda je prav to razlog, da obstaja toliko manjše tveganje za raka jeter. Zapisali so: ''Verjamemo, da protirakavi učinek vitamina D ni omejen samo na en sam organ ali tkivo v telesu.''

Preprečuje vnetne bolezni

Druga raziskava, ki je bila objavljena novembra leta 2017, je pokazala, da vitamin D preprečuje še vnetne bolezni, kot je denimo revmatoidni artritis. Pri tej bolezni prihaja do otekanja sklepov, zadostni vnos vitamina D pa lahko pomaga blažiti simptome - zmanjšuje bolečino v sklepih, oteklino in občutljivost. Vodja raziskave dr. Louis Jeffrey z Univerze Birmingham je pojasnila: ''Naša raziskava kaže, da ohranjanje zadostne količine vitamina D pomaga preprečevati nastanek vnetnih bolezni, kot je revmatoidni artritis. Kljub vsemu za paciente, ki že trpijo za revmatoidnim artritisom, ne bo dovolj, če bodo le zagotovili zadostno količino vitamina D. V tem primeru bi bile potrebne zelo visoke doze.''

Kljub temu je pri tem potrebna previdnost, saj so previsoke doze vitamina D lahko problematične in privedejo do slabosti, izgube teka, razdražljivosti, bolečin v sklepih in mehkih tkivih. Zato se je treba o dodatkih vitamina D posvetovati z zdravnikom.

Ravno obratno lahko pomanjkanje vitamina D vodi do rahitisa, osteoporoze in povečanega tveganja za določene avtoimunske bolezni, kot so že omenjeni revmatoidni artritis, Crohnova bolezen, diabetes tipa 1 in multipla skleroza.

Po priporočilih Evropske agencije za varnost hrane (EFSA) potrebujejo odrasli dnevno 20 µg vitamina D. Natančne potrebe je sicer težko določiti, saj je težko oceniti količino vitamina D, ki ga telo tvori samo. Pozimi, ko je manj sonca in naše telo težje samo tvori vitamin D, ga moramo zato s hrano vnesti nekoliko več kot poleti, ko je sonca dovolj, pišejo na spletni strani Inštituta za nutricistiko.

 

FB članek - join us

Glasuj

Prenesi v

Pošlji sporočilo

Tvoja E-pošta:

E-pošta prejemnika:

Kratko sporočilo:
Komentarjev: 2
 
LeoLan 13.03.2018 16:25:32
Pozimi naše telo ne tvori nič vitamina D, v hrani ga skoraj ni (razen v prostoživečih morskih ribah). Tudi poleti ga ne tvorimo dovolj, ker smo po cele dneve v zaprtih prostorih. Strašenje s predoziranjem z D3 je neumestno, saj tega v resničnem življenju ni. Koristi D3 nastopijo šele takrat, ko ga jemljemo veliko več, kot priporoča EFSA. Vse o vitaminu D je v knjigi Moč vitamina D, edini strokovno recenzirani knjigi o vitaminu D pri nas.
Stauffenberg 13.03.2018 15:15:56
Ok. Razumeli smo, vendar t.i. "vitamin D" sploh ni vitamin.Napačno ime za pravo stvar, ki jo nujno potrebujemo, kot recimo dobro žensko za ....
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

E-novice

Prijavi se na e-novice in bodi na tekočem z aktualnimi novicami.

Ne prezrite

Anketa

Muškatni orešček

Poznate muškatni orešček? Ga uporabljate?

Uporabne povezave