28.05.2018
LJ
26° / 15°
Popolna poslovna ženska Je perfekcionizem nekaj pozitivnega ali negativnega? Debelost Prekomerno težkim primanjkuje tega vitamina! Srce Tveganje se bo zmanjšalo za četrtino! Kaj je res? To je prava resnica!

Tega o soli mogoče še ne veste

Škodi nam več kot 5 gramov soli na dan. A tudi, če je zaužijemo manj kot 1,4 grama. Pa je bolje poseči po nerafinirani? Ali je povsem zdrava tudi rafinirana? Vse dileme o soli sta nam razrešili dve prehranski strokovnjakinji.

Sol
Kaj je treba vedeti o soli? (Foto: Thinkstock)

Naše telo se pretirane količine soli trudi uravnavati. Po slani jedi postanemo žejni ravno zato, ker z uživanjem vode zmanjšamo količino natrija v krvi. Če smo zaužili preveč soli, pa lahko škodljive učinke poskušamo zmanjšati tudi s hrano, ki je bogata s kalijem, pravi prehranska strokovnjakinja Mojca Cepuš. "Slanem obroku naj torej sledi velika skleda solate ali sadna kupa." Kalij je namreč v svežem sadju in zelenjavi, denimo v špinači, avokadu, sladkem krompirju, banani.

Mojca Cepuš - 3
Mojca Cepuš: Po slanem obroku si privoščimo sadje in zelenjavo, ki vsebujejo kalij. (Foto: Aljoša Kravanja)

Zaradi tega lahko, če sveže sadje in zelenjava predstavljata velik del naše prehrane, svoje obroke bolj solimo. Enako velja, če se ukvarjamo s športom, pri katerem se močno prepotimo. Manjkrat pa bi morali posegati po solnici, če uživamo veliko živil, ki sol že vsebujejo – to so kruh, procesirane mesnine, siri, namazi, slaščice, juhe iz vrečke, kocke za juho, hrana iz pločevinke, hitra hrana, na pol pripravljena hrana ... Takšni hrani se je bolje izogibati. Dobro je, da si denimo kruh pripravljamo sami, da lahko vemo, koliko soli vsebuje.

Ni pa zdravo niti, da bi se soli povsem odrekli. "Če je pojemo premalo, je enako nevarno, kot je, če je pojemo preveč," pravi Cepuševa.

A to vsaj zaenkrat še ni težava povprečnega Slovenca, pove prehranska strokovnjakinja Cirila Hlastan Ribič z Nacionalnega inštituta za javno zdravje. Leta 2007 je zaužil 12,4 grama soli na dan. Čez pet let, leta 2012, pa 11,8. Letos bo inštitut spet preverili, koliko soli uživamo.

5 gramov je ena čajna žlička soli. Otroci pa ne bi smeli zaužiti več kot 3 grame.

"Naučiti se moramo uporabljati tudi druge začimbe, živila lahko, da jim damo okus, mariniramo ..." svetuje Hlastan Ribičeva. "In postopoma moramo zmanjševati količino soli, ki jo dodajamo hrani, saj fiziološke potrebe po soli seveda so – a so majhne." Strokovnjakinja opozarja tudi, kako problematično je lahko prehranjevanje v restavracijah. "Ravno smo merili, koliko soli vsebujejo obroki. In v Mariboru je v enem lokalu ena pica vsebovala 18 gramov soli."

Cirila Ribič Hlastan
Cirila Hlastan Ribič: Pozor v restavracijah. Ena pica je v Mariboru vsebovala kar 18 gramov soli. (Foto: POP TV)

Rafinirano ali nerafinirano?

Na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje ne delajo razlike med rafinirano in nerafinirano soljo. Ključno se jim zdi, da je sol jodirana. "Ker v Sloveniji živimo na območju, kjer je v zemlji premalo joda. Če se spomnite kakšnih fotografij svojih prednikov, ste lahko pri njih pogosto videli golšavost." Danes imamo zato zakonsko določeno, da se lahko pri nas prodaja samo morska sol, ki je jodirana.

Rafinirani soli je jod treba dodati. S postopkom rafiniranja so ji odvzete vse sestavine, ki niso natrij oziroma klor, ki v stiku z natrijem postane klorid. Nerafinirana pa jod vsebuje naravno. Bogata je tudi s kopico drugih mineralov oziroma mikroelementov. Mojca Cepuš pravi, da še ni bilo narejene raziskave, na podlagi katere bi lahko strokovnjaki nerafinirano sol definitivno priporočali bolj kot rafinirano. Kljub temu sama vedno poseže po prvi. "Jaz vedno zagovarjam nerafinirano hrano, četudi še ni kakšne 100-odstotne študije, ki bi v primeru soli to potrdila," pravi. Rafinirano sol primerja z rafinirano moko, sladkorjem, oljem, ki so jim s tem procesom prav tako odvzete mnoge izvorne sestavine, ki so zdrave. "Poleg tega vemo, da je natrij v velikih količinah škodljiv," nadaljuje. "V nerafinirani soli pa je še polno drugih snovi. Zato z isto količino soli zaužijemo manj natrija, za katerega vemo, da v prevelikih količinah viša krvni tlak." Posledično si lahko nerafinirane soli privoščimo celo malo več.

Če pretiravamo z uživanjem natrija, pa na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje opozarjajo, da se s tem ne izpostavljamo le večjemu tveganju za bolezni srca in ožilja, temveč tudi za kap, rak želodca, sladkorno bolezen in osteoartritis. Če želite paziti na svoje zdravje, zato morate omejiti, koliko soli na dan zaužijete.

FB članek - join us

Glasuj

Prenesi v

Pošlji sporočilo

Tvoja E-pošta:

E-pošta prejemnika:

Kratko sporočilo:
Komentarjev: 2
kontraježek 09.03.2017 11:18:38
Sol je bistveni element, ki ga MORAMO uporabljat. Seveda Nerafinirano sol z dodanim jodom. Lahko tudi tisto z nedodanim. Še divjad išče sol in tudi lovci ji jo nastavljajo. V pametni Sloveniji je nastal problem bolezni ščitnice in to samo zaradi kritiziranja soli. Naši "strokovnjaki" so s tem naredili več novih bolezni. Visok krvni tlak je pa itak dokazano posledica življenskega standarda, ki je pri nas zelo nizek. Posledično kupujemo zanič poceni hrano, ki škoduje veliko bolj kot sol.
 
Vapo 09.03.2017 08:15:02
Kakšne neumnosti v tem članku... Sol nima natrija, niti klora ne, saj sta oba elementa precej strupena. Spojina se imenuje natrijev klorid.
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

Ne prezrite

Anketa

Tek

Kakšna je vaša najljubša oblika rekreacije?

Uporabne povezave