17.10.2018
LJ
18° / 11°
Sir Uživate mleko, sir, jogurt ali maslo? Piškoti Okusni piškoti, ki so dobri za vaše srce Holesterol Kako uspešno znižati holesterol? Ščitnica 8 znakov, da vam ščitnica deluje premalo

To se zgodi, če ste dehidrirani!

Dehidracija lahko vpliva na vaše kognitivne zmožnosti. Od tega, da zmanjša sposobnost osredotočanja, do tega, da postanemo slabši pri pregledovanju stvari, branju zemljevidov, slabše imamo tudi motorične spretnosti … Poskrbite, da vsak dan popijete dovolj tekočine (vode ali nesladkanega čaja). In popijte še več, če morate biti na soncu.

Glavobol
Zaradi dehidriranosti postanete utrujeni, sedaj pa so raziskovalci ugotovili, da to tudi vpliva na vaše miselne sposobnosti. (Foto: Thinkstock)

Raziskovalci s tehnološkega inštituta v ameriški Georgii so svojo študijo opravili skupaj z atleti. Ko so ti izgubili količino tekočine, ki je ustrezala dvem odstotkom njihove teže, se je to začelo poznati na njihovih miselnih sposobnostih. Že mila do srednja dehidracija je zmanjšala njihovo sposobnost odločanja in osredotočanja.

Čaj
Poleti si zeliščen čaj ohladite s kockami ledu. Dodajte še limone, meto ... (Foto: Thinkstock)

Možgani potrebujejo vodo!

Še posebej so se kognitivne zmožnosti zmanjšale pri nalogah, kjer je bilo potrebno osredotočanje, odločanje pa tudi motorične spretnosti. Zmanjšane so bile sposobnosti branja zemljevida, pregledovanja besedil, reševanja matematičnih nalog, slovničnega pisanja …

Seveda lahko ob športnih aktivnostih v poletnem času še hitreje pride do dehidracije, s tem pa do zmanjšanih kognitivnih sposobnosti. Enako je, če smo prisiljeni delati na soncu … Tako kot vodo potrebujejo naše mišice, jih nujno potrebujejo tudi možgani. In bolj kot smo dehidrirani, slabše lahko naši možgani opravljajo svoje delo.

Že prej je več študij poskušalo ugotoviti, kakšen je vpliv dehidracije na možgane, a je bila težava, da so bili vzorci udeležencev vedno majhni. Zato so tokrat Američani naredili večjo študijo ter še dodatne podatke pridobili z analizo vseh dosedanjih študij. Teh je bilo 33 in skupaj so vključevale 413 odraslih udeležencev.

Redno pijte po malo vode

Četudi bo treba na tem področju še dodatno raziskovati, gre za opozorilo, da je redno uživanje tekočine za naše telo vsekakor pomembno. Najbolje je že od jutra redno uživati po nekaj požirkov vode. S tem prenehajte le malo pred spanjem, da vam ne bo treba ponoči vstajati. Vsekakor pa bodite pozorni, da spijete še več, če ste pred nalogami, kjer bo pomembna boljša kognitivna zmožnost. Več spijte tudi, ko je vroče in še posebej, če morate biti na soncu. Naj pa bosta vaš izbor pijače voda in nesladkan čaj. Res se izogibajte sladkorju, ki je lahko v različnih pijačah. In raje ne pijte niti sokov. Pripravite si naravnega.

Po teku
Poleti bodite še bolj pozorni, da po športni aktivnosti nadomestite izgubljeno tekočino. Enako je, če morate zaradi katerega koli razloga več časa preživeti na soncu. (Foto: Thinkstock)

Preberite si še, kako začeti teči, da boste tek vzljubili in se ne boste poškodovali. Tek je izredno koristna vadba za telo, a poznati morate nekaj pravil.

Kako prepoznati dehidracijo?

Lahko se pojavi utrujenost, tudi mišična utrujenost, manjkrat se odpravite na stranišče, lahko tudi postanete malo zmedeni, omotični.

Še posebej je dehidracija nevarna za starejše in otroke. Pri slednjih jo lahko prepoznate po naslednjih simptomih: suha usta in jezik, ko jokajo, ni solz, plenice niso premočene v treh urah, delujejo razdražljivi, nič jih ne zanima.

A pozor, vode lahko spijete tudi preveč!

Ni pa treba z vodo spet tudi pretiravati. Namreč naše telo je narejeno tako, da vsega potrebuje v ravno pravšnji meri. Če popijete preveč tekočine, lahko doživite hiponatriemijo. To se zgodi, ko voda preveč razredči količino minerala natrija v telesu.

Ali popijete dovolj oziroma preveč tekočine, lahko prepoznate po barvi svojega urina. Če je bolj prozoren, pijete veliko preveč. Če je temno rumen, pa veliko premalo.

Še posebej je dehidracija nevarna, če se pojavi ob driski, vročini in bruhanju!

Krompir
Če imate drisko, lahko uživate kuhan krompir, nikakor pa ne ocvrtega. (Foto: Thinkstock)

Kaj storiti, če imate drisko?

Driska je tegoba, ki se poleti še posebej rada pojavi na počitnicah. Niti ni treba, da pojemo kaj pokvarjenega. Včasih je dovolj že stik z mikrobi, ki jih naše telo ne pozna, čeprav so za domačine povsem normalni in prav nič škodljivi.

Zaradi driske običajno ni treba do zdravnika. Do njega pa se le odpravite, če se v tednu dni ne pozdravite oziroma če postane po dveh dneh stanje slabše. Pomoč zdravnika poiščite tudi, če imate poleg driske vročino in bruhate, če je v tekočem blatu kri, če imate hude bolečine. Driska je sicer nevarnejša za otroke, starejše, sladkorne in srčne bolnike, bolnike z drugimi kroničnimi boleznimi. Pri teh ljudeh je treba biti pri zdravljenju previdnejši oziroma je bolje obiskati zdravnika, če niste prepričani, da se stanje izboljšuje, kot bi bilo normalno.

Pri driski je bistveno, da skrbno nadomeščate tekočino in elektrolite, ki jih izgubljate. Pijte vodo in nesladkan čaj. V lekarni lahko kupite rehidracijsko sol, ki vam bo pomagala nadomestiti elektrolite. Uživajte čim bolj lahko prebavljivo hrano. Prehranjujte se uravnoteženo, da dobite vsa potrebna hranila. Odrecite se sladki, mastni in začinjeni hrani. Pa tudi kavi in alkoholu. Če mislite, da ste se zastrupili, pa vam lahko pomaga tudi medicinsko oglje.

Solata
Uživajte lahko, uravnoteženo hrano in se odrecite mastni, sladki in začinjeni. Uživajte veliko vode in nesladkanega čaja ter rehidracijsko sol, saj izgubljate tekočino in elektrolite. (Foto: Thinkstock)

FB članek - join us

Glasuj

Komentarjev: 0
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

E-novice

Prijavi se na e-novice in bodi na tekočem z aktualnimi novicami.

Ne prezrite

Anketa

Tek

Ali tečete zunaj tudi v hladnih dneh?

Uporabne povezave