26.07.2017
LJ
22° / 11°
Lunica Le malo ljudi ve, da vam lunica na nohtu lahko reši življenje. Kaj morate vedeti o njej? Srčni infarkt 3 subtilni znaki srčnega infarkta, ki jih mora poznati vsaka ženska Lubenica Se boste zaradi lubenice zredili? Hujšanje Bodoča nevesta izgubila polovico telesne teže z eno samo preprosto spremembo

VIDEO: Zaradi preveč soli lahko resno zbolite!

Ste vedeli, da s petimi rezinami salame zaužijete dovolj soli za ves dan? Naše fiziološke potrebe po natriju so namreč precej nizke. Pa vendar nas večina dnevno zaužije veliko večje količine soli. A pretiravanje lahko vodi v številne resne bolezni.

Žlica soli
S soljo nikakor ne gre pretiravati, pravijo strokovnjaki. (Foto: iStockphoto)

Zaradi uživanja prevelikih količin soli se lahko poveča krvni tlak in s tem tudi tveganje za bolezni srca ter ožilja. ''Vemo, da je povečan krvni tlak vodilni vzrok umrljivosti v svetu, v Sloveniji pa ocenjujemo, da ima nekje od 35 do 40 odstotkov povišan krvni tlak,'' s podatki postreže nutricionistka dr. Cirila Hlastan Ribič iz Inštituta za varovanje zdravja. Poleg težav s tlakom pa je prekomeren vnos soli povezan tudi z možnostjo nastanka sladkorne bolezni, osteoporoze, vodi lahko tudi v prekomerno telesno težo.

Krvni tlak
Zaradi uživanja prevelikih količin soli se lahko poveča krvni tlak in s tem tudi tveganje za bolezni srca ter ožilja. (Foto: iStockphoto)

Koliko soli lahko zaužijemo?

Nikar ne mislite, da je sol že sama po sebi slaba za naše zdravje in da je bolje jesti povsem neslano hrano, kajti to ne drži. Določena količina natrija je namreč pomembna in potrebna za uravnavanje osmotskega tlaka v našem telesu. A dobro je vedeti, koliko natrija naš organizem dejansko sploh potrebuje. Dr. Hlastan Ribičeva pravi, da odraslemu človeku zadošča že 550 miligramov natrija dnevno, otrokom pa nekje do 300 miligramov - odvisno pač od njihove starosti. Tako dojenčkom do četrtega meseca zadošča že do 100 miligramov natrija dnevno, malčkom od četrtega meseca do prvega leta starosti do 180 miligramov na dan. Otrokom od prvega do četrtega leta zadošča okrog 300 miligramov dnevno.

A zgornje meje vnosa soli, ki so še varne in še ne predstavljajo tveganja za naše zdravje, so vendarle nekoliko višje. Odrasli in mladostniki lahko tako dnevno zaužijejo do pet gramov soli, kar zadošča za približno za eno čajno žličko, otroci od enega do treh let do dva grama dnevno, od štirih do šestih let starosti pa tri grame, nekoliko starejši otroci pa do štiri grame dnevno.

Res pa je, da v nekaterih primerih naše telo vendarle potrebuje nekoliko večje količine soli – na primer pri močnem potenju, bruhanju, diareji.

Začimbe
Pri mizi si hrane ne dosoljujte in pri pripravi hrane raje kot po soli posezite po začimbah. (Foto: iStockphoto)

Namesto po soli posezite po začimbah

Da se teh priporočenih vrednosti velja držati, se zavedajo tudi v šolah in vrtcih, kjer skrbno pazijo, da obroki niso preslani. Da bi preverili, kako nadzorujejo količino soli v hrani, smo se odpravili na ljubljansko osnovno šolo Miška Kranjca, kjer nam je vodja kuhinje Marko Jovanovič zaupal: ''Kot zamenjavo za sol uporabljamo različna zelišča. Pozorni pa smo tudi na to, kako pripravljamo hrano. Tako je več kuhane hrane, kot so različne obare, zelenjava je kuhana v vodi.'' Vodja šolske prehrane Lendita Kljajić Garbajs pa dodaja: ''Le občasno dajemo na jedilnik živila, ki vsebujejo veliko soli, kot so na primer krušni izdelki, pice, mesni izdelki, kot so hrenovke, suho meso, klobase.''

Seveda pa moramo biti tudi doma pozorni na količino soli v obrokih in nenazadnje tudi na to, koliko soli vsebujejo izdelki, ki jih kupimo že pripravljene ali polpripravljene. Na njih vedno preverimo deklaracijo, kjer je navedeno, koliko soli vsebujejo. Pri mizi si hrane ne dosoljujte in pri pripravi hrane raje kot po soli posezite po začimbah. Poleg tega si, kadar se le da, hrano pripravljajte sami doma. ''Izmerili smo, da lahko en obrok, zaužit v restavraciji, vsebuje tudi do šest, sedem, celo osem gramov soli. Ena pica na primer lahko vsebuje tudi do 12 gramov soli!'' še pove dr. Cirila Hlastan Ribič.

FB članek - join us

Glasuj

Prenesi v

Pošlji sporočilo

Tvoja E-pošta:

E-pošta prejemnika:

Kratko sporočilo:
Komentarjev: 0
Več komentarjev

Iskanje po vsebini

Ne prezrite

Anketa

Kava

Začnete jutro s kavo ali čajem?

Uporabne povezave