5 navad, ki uničujejo vaše možganske celice
ZDRAVO ŽIVLJENJE

5 navad, ki uničujejo vaše možganske celice

30.05.2019, 13:59
2

Vaši možgani so eden najpomembnejših organov v vašem telesu. Kot že dobro vemo, življenjske navade vplivajo na naše splošno zdravje. Na primer, če posameznik ne telovadi dovolj in preveč je, pridobiva odvečne kilograme. Če imamo preveč stresa v službi, se lahko pojavijo glavoboli. Obstaja pa tudi veliko škodljivih navad za naše možgane. Čerpav učinke le-teh redko začutimo takoj, se sčasoma pričnejo kazati.

Možgani
Možgani/ FOTO: Dreamstime

Ko se staramo, je normalno, da izgubljamo nekaj možganskih funkcij, a nekatere navade lahko pospešijo proces staranja možganov. BBC je pred kratkim poročal o študiji nezdravih navad, ki so povezane z delovanjem možganov. Avtorica študije dr. Hanneke Joosten je dejala, da navade, ki so slabe za naše srce, škodijo tudi možganom. Tu je 5 izmed najbolj škodljivih.

Uživajte zdrav zajtrk in zdravo hrano.
Uživajte zdrav zajtrk in zdravo hrano./ FOTO: Shutterstock

1. Preskakovanje zajtrka

Vsi smo že slišali rek, da je zajtrk najpomembnejši obrok dneva. Raziskave pa kažejo, da je to res tudi, ko je govora o zdravju možganov. Japonska študija na več kot 80 000 ljudeh je pokazala, da preskakovanje zajtrka poveča tveganje za možgansko kap in visok krvni pritisk. Redno uživanje zajtrka ima pozitivne učinke tudi na koncetracijo in mentalne sposobnosti. To trditev podpira študija, kjer so strokovnjaki preučevali učinke zajtrka na sposobnost učenja otrok. V žurnalu Frontiers in Human Neuroscience so objavili rezultate raziskave, ki je pokazala, da so otroci, ki so redno uživali zajtrk imeli boljše rezultate v šoli kot preostali, še posebej pri matematiki in aritmetiki.

2. Sevanje prenosnih telefonov

Lahko sevanje prenosnih telefonov povzroča raka? To je debata, ki je trenutno izjemno aktualna in študije na to temo že izvajajo, vendar te skorajda ne dohajajo hitrosti razvoja različnih omrežij in sevanj, ki smo jim izpostavljeni. Kljub vsemu je klinična študija, ki je bila objavljena leta 2016 pokazala povezavo med sevanjem prenosnih telefonov in rakom možganov pri podganah. V študiji so izpostavili podgane tipu sevanja, ki ga proizvajajo mobilni telefoni za 9 ur na dan, dve leti zapored. Študija je pokazala, da je bilo povečano tveganje za razvoj tumorjev v možganih in srcu. Kot poroča revijaConsumer Reports je to dovolj dober pokazatelj, da lahko govorimo o povezavi med uporabo prenosnih telefonoc in povečanim tveganjem za razvoj raka možganov. Kljub temu to ne pomeni, da se morate znebiti prenosnih telefonov, a lahko sevanje zmanjšamo tako, da uporabljamo zvočnik za pogovor po telefonu ali prostoročno telefoniranje. V reviji Consumer Reportssvetujejo tudi, da v primeru, ko je signal slab, skušamo prenosni telefon dati čim dlje stran od svojega telesa. Da čim pogosteje uporabljamo pošiljanje sporočil ali video klic, da nimamo telefona v žepu hlač ali majice.  

Namesto, da telefon prislonite h glavi, raje napišite sporočilo.
Namesto, da telefon prislonite h glavi, raje napišite sporočilo./ FOTO: iStock

3. Prekomerno uživanje slabih maščob

Prekomerno uživanje slabih maščob ne škodi le našemu srcu in ožilju, a tudi našim možganom. Znanstveniki so odkrili, da mastna hrana povzroči v naših možganih, da pričnemo hlepeti po mastni in nezdravi hrani.  Študija, ki jo je izvedla Vanderbilt Univerza je pokazala, da ljudje, ki redno uživajo preveč mastno hrano razvijejo 'napako' v možganih, ki povzroči, da možgani pošiljajo signal, naj še naprej jemo, čeprav smo v resnici že siti. Nevroznanstvenih dr. Mark P. Mattson pa je odkril, da lahko delno postenje (5:2 - pet dni jemo normalno, dva dni omejimo količino kalorij) zmanjša tveganje za Alzheimerjevo bolezen, Huntingtonovo in Parkinsonovo bolezen. Klinična študija, ki je bila objavljena v PLoS One, pa je pokazala, da lahko takšno postenje izboljša funkcijo možganov.

4. Pomanjkanje socialnih stikov

Psihologi se strinjajo, da možgani delujejo najbolje, ko imajo možnost za socialno interakcijo z drugimi. Na spletni strani Psychology Today so zapisali, da pomanjkanje socialnih stikov vodi do depresije, osamljenosti in celo zmanjša sposobnosti za spominjanje. Otroci, ki nimajo dovolj socialnega stika s svojimi starši in vrstniki imajo več možnosti za razvoj psiho-socialnih težav.

Prijateljstvo
Prijateljstvo/ FOTO: iStock

5. Pomanjkanje spanca

Pomanjkanje spanca negativno vpliva na naše možgane, saj se upočasni naše razmišljanje, težje opravljamo vsakodnevne naloge, težje si zapomnimo stvari, težje se učimo, smo bolj razdraženi in se spopadamo s spremembami razpoloženja. A ne le to, pomanjkanje spanja lahko fizično poškoduje vaše možgane. Ameriški nacionalni inštitut za nevrologijo in kap poroča, da se med spanjem celične strukture v možganih znebijo toksinov, ki so se nabrali skozi dan. Na ta način spanje preprečuje degenerativne motnje možganov.

 

Komentarji (2)

Opozorilo: Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti. S klikom na gumb Spletno oko prijavite komentar, za katerega menite, da vsebuje sovražni govor.

DarkKitarist
30.05.2019, 16:29:10
+14
Jaz se opravičujem, ampak to, kar ste objavili glede telefonov je enostavno nepremišljeno in samo širi strah pred uporabo tehnologije. Raziskave in objave, ki jih uporabljate kot osnovo za vaš članek, katerih povezave bi morale biti dodane v vaš članek, zelo razločno povedo, da je žarčenje, ki so ga uporabljaji v svojih preizkusih na nivoju, ki ga niti približno ni možno doseči z normalno uporabo telefona. Kot drugo ste popolnoma spregledali dejansko nevarnost, ki jo omenjajo v obeh člankih in to so telefonski stolpi, ki pa predstavljajo večjo nevarnost. Kot tretje so v testih uporabljaji omrežje 2G, kar je stara tehnologija. 2G omrežja so uporabljala manj stolpov, kot jih imamo sedaj, AMPAK so oddajala mnogo močnejše signale, kot je to potrebno sedaj, ko imamo več stolpov. Čeprav to vseeno predstavlja težavo, je to mnogo manjša težava, če upoštevamo koliko močnejši oddajnik smo potrebovali za 2G omrežja. Četrta stvar pa je naslednja, prostoročne naprave, ki jih predlagate, da jih naj uporabljajo uporabniki, vsebujejo Bluetooth, Wi-Fi ali podobne tehnologije, ki prav tako oddajajo signale in posledično žarčenje, pri tem Wi-Fi ustvarja nekaj krat močnejše žarčenje kot telefonski signal. Če želite biti natančni potem omenite tudi, da žične slušalke povezane na telefon ali kakršnikoli napravo, ki vsebuje oddajnik oddaja prav tako žarčenje. To žarčenje je nekajkrat manjše od dejanskega vira, ampak je vseeno možno izmeriti. Kar želim povedati je to, da ne morate tako ekstremno pomembno temo pokriti v enem odstavku v članku, ki našteva pet stvari, ki UNIČUJEJO MOŽGANSKE CELICE! LP, DK
štrekeljc
31.05.2019, 12:38:09
+7
Saj deloma imajo prav. Pametni telefoni definitivno uničujejo možgane. Pa ne zaradi sevanja ampak zato, ker se zanašamo nanje in možganov sploh ne uporabljamo več.
NOVICE
Progasti gož zašel v ljubljanski Atlantis
ŠPORT
PRENOS na VOYO: VN Katalonije odpira razred moto3
POP IN
Madonna: Instagram je narejen tako, da se ljudje ...
TV ODDAJE
Bojan in Maj sta se pobotala: To so otročarije
VIZITA.SI
Če ne pretiravamo, je varen in antioksidanten ...
DOMINVRT.SI
Te hrane štirinožni prijatelji ne smejo uživati!
ZADOVOLJNA.SI
Razkrili, kaj v resnici čutita drug do drugega
MOSKISVET.COM
Hrvati turistom prepovedali nošenje japonke
BIBALEZE.SI
Ganljiva slovenska oddaja, o kateri se veliko ...
CEKIN.SI
Če bi imel natakar plačo 2000 evrov, bi kava ...
OKUSNO.JE
Tako se pravilno skuha beli riž!
DOMINVRT.SI
Navdušite tudi najbolj zahtevne goste