Povečujejo tveganje za prezgodnjo smrt za kar 23 odstotkov
ZDRAVO ŽIVLJENJE

Povečujejo tveganje za prezgodnjo smrt za kar 23 odstotkov

12.04.2019, 8:04
4

Uživanje šestih rezin slanine na dan ali treh klobas in deset rezin šunke na dan poveča tveganje za prezgodnjo smrt za 23 odstotkov, je pokazala zadnja raziskava finske univerze. Tudi na slovenskem Nacionalnem inštitutu za javno zdravje (NIJZ) opozarjajo, da prepogosto uživanje rdečega mesa in še posebej predelanih mesnih izdelkov, škodi zdravju.

Če tveganje za prezgodnjo smrt povečuje le 200 g mesa na dan, to pomeni, da lahko takšno količino vnesemo že s samo šestimi običajnimi rezinami slanine ali tremi klobasami in desetimi rezinami šunke.
Če tveganje za prezgodnjo smrt povečuje le 200 g mesa na dan, to pomeni, da lahko takšno količino vnesemo že s samo šestimi običajnimi rezinami slanine ali tremi klobasami in desetimi rezinami šunke./ FOTO: Shutterstock

Zadnja študija Univerze vzhodne Finske, ki jo je vodila dietetičarka Heli Virtanen, je pokazala, da imajo moški, ki pojedo več kot 200 g mesa na dan za 23 odstotkov večje tveganje, da bodo umrli v naslednjih 20 letih, kot tisti, ki pojedo manj kot 100 g mesa. Raziskovalci so dejali še, da je bil glavni vir mesa, ki so ga zaužili udeleženci raziskave, rdeče meso, ki je povezano z boleznimi srca in ožilja ter rakom črevesja. Če tveganje za prezgodnjo smrt povečuje le 200 g mesa na dan, to pomeni, da lahko takšno količino vnesemo že s samo šestimi običajnimi rezinami slanine ali tremi klobasami in desetimi rezinami šunke.

Kaj se lahko zgodi, če jeste preveč mesa?
PREBERI ŠE
Kaj se lahko zgodi, če jeste preveč mesa?

Študija, ki jo je leta 2015 že izvedla Mednarodna agencija za raziskave raka in je bila objavljena v ugledni reviji The Lancet Oncology, je prav tako pokazala, da rdeče meso škodi zdravju ljudi. Uvrstili so ga celo v najvišjo kategorijo rakotvornih snovi za človeka in zapisali, da je s prepogostim uživanjem rdečega mesa in mesnih izdelkov najbolj povezan rak debelega črevesa, lahko pa tudi rak želodca, trebušne slinavke in dojke.

Po podatkih NIJZ tudi Slovenci v povprečju zaužijemo preveč mesa, predvsem mesnih izdelkov. Pojemo pa veliko premalo rib. Zato priporočajo, da rdeče meso uživate največkrat dvakrat do trikrat na teden, belo meso pa do trikrat na teden. Ribe bi morali uživati vsaj enkrat do dvakrat na teden. Sicer pa je pomembno, da je naša prehrana uravnotežena in da dajemo prednost sadju, zelenjavi, polnovrednim žitom in žitnim izdelkom, mlečnim izdelkom, stročnicam in živilom s kvalitetenimi maščobami, denimo olivnemu olju.

V naš jedilnik vnesimo več rib.
V naš jedilnik vnesimo več rib./ FOTO: Thinkstock

A pojdimo nazaj k finski raziskavi. To, kar so odkrili strokovnjaki, je le delček v mozaiku številnih raziskav, ki preučujejo, ali je rdeče meso za nas zdravo ali ne. Rdeče meso vsebuje več nasičenih maščob kot piščanec ali puran, zato povečuje tveganje za povišan holesterol, ki je znan tudi kot pomemben vzrok za razvoj srčno-žilnih bolezni. A hkrati je rdeče meso bogat vir beljakovin, železa in vitamina B12. Prav zato lahko mladi v času rasti in razvoja zaužijejo nekoliko več rdečega mesa, kasneje pa je treba paziti, da ne presegamo priporočene zgornje meje, o kateri smo pisali zgoraj in da zmanjšamo vnos predelanih mesnin. 

Izogibajte se predelanim mesninam

Kot opozarjajo na NIJZ, so lahko izjemno problematični predvsem predelani mesni izdelki, saj poleg višje vsebnosti maščob, vsebujejo tudi veliko dodatnih soli in aditivov. Prav tako predelava mesa pomeni, da so v mesnih izdelkih lahko prisotne snovi, ki so zdravju nevarne. ''Pri dimljenih suhomesnatih izdelkih je npr. problematična prisotnost N-nitrozaminov in policikličnih aromatskih ogljikovodikov; pri termični obdelavi mesa na visokih temperaturah (npr. pečenje na žaru) nastajajo poleg policikličnih aromatskih ogljikovodikov tudi heterociklični aromatski amini; povečano tveganje za razvoj nekaterih srčno-žilnih bolezni predstavljajo običajno višje vsebnosti soli in postopki priprave, ki zvečajo količino nasičenih in trans maščobnih kislin v pripravljenih mesnih jedeh in izdelkih,'' pišejo na svoji spletni strani.

Uživanje mesa naj bo del uravnotežene prehrane.
Uživanje mesa naj bo del uravnotežene prehrane./ FOTO: Thinkstock

Prav zato je pomembno, da se držimo priporočil zdravega prehranjevanja in meso uživamo zmerno. Prav tako tudi, da izbiramo zdrave vire mesa in se izogibamo predelanim mesnim izdelkom. Pazimo tudi, kako meso pripravimo. Izogibajmo se cvrtju mesa in peki na žaru pri previsokih temperaturah. Meso lahko pripravimo s kuhanjem, dušenjem in pečenjem, kjer ne dodajamo dodatne maščobe, ampak pustimo, da se peče v lastnem soku.

Komentarji (4)

Opozorilo: Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti. S klikom na gumb Spletno oko prijavite komentar, za katerega menite, da vsebuje sovražni govor.

jung
12.04.2019, 14:27:33
+2
Tetke in strici,ki že desetletja prihajajo iz trsta k nam na primorsko, ne športarijo, radi dobro pojedo, spijejo un litro in več, kakšnega zapalijo, in glej zlomka, v glavnem so med 80 in 100 letniki,ki pridejo in odidejo s svojim avtom.(poročil o prometnih nesrečah ki naj bi jih povzročili praktično ni).Svetujem znanstvenikom, da pridejo k nam in malo analizirajo te ljudi.
sherlock2
12.04.2019, 10:26:20
+4
In z vsakim naslednjim člankom, ki ga prečitam na tem portalu se počutim bolj bolan in bolj nor
KAPIBARA
12.04.2019, 10:18:56
+8
Dokazano je, da še noben vegan- vegeterjanec NI preživel. Umrejo tako, ali pa še prej, kot mesojdci..
pyer
12.04.2019, 8:45:58
+10
Znastveniki hmmm....zdrava kmečka pamet in domače meso brez *kemičnih*dodatkov....pa ne bo bolezni... bolj je procesirana hrana, slabše kakovosti je....enako je z zelenjavo....
NOVICE
Kokain s šolsko jadrnico nameravali pretihotapiti ...
ŠPORT
Nowitzki s celostransko zahvalo v časopisu ...
POP IN
'Vedno bomo hvaležni medicinskim sestram in ...
TV ODDAJE
Karim Merdjadi ob življenjski prelomnici uvaja ...
VIZITA.SI
Kako si pomagati ob vraščenem nohtu?
DOMINVRT.SI
Kako na domačem vrtu pridelati hren?
ZADOVOLJNA.SI
Pozabite na vodo z limono, to je nov hit napitek, ...
MOSKISVET.COM
Lazareth Moto Volante – prvi leteči motocikel že ...
BIBALEZE.SI
Vse, česar niste vedeli o carskem rezu
CEKIN.SI
Če znate to, se bodo delodajalci 'tepli' za vas
OKUSNO.JE
Rahla, sočna in hitro pripravljena sladica
DOMINVRT.SI
Vrnili so ji vero v boljše življenje