Trije dejavniki, ki najbolj škodujejo možganom
ZDRAVO ŽIVLJENJE

Trije dejavniki, ki najbolj škodujejo možganom

12.04.2019, 9:48
1

Dejavniki, ki povečujejo tveganje za bolezen srca in ožilja, slabo vplivajo tudi na možgane. Spremembe, ki jih v tem organu pustijo, so raziskovalci povezali z večjim tveganjem za demenco ali Alzheimerjevo bolezen. Nahujše posledice pustijo trije dejavniki: kajenje, sladkorna bolezen (če ni uravnana) ter povišan krvni tlak.

Dejavniki tveganja za bolezen srca in ožilja pustijo posledice tudi na možganih.
Dejavniki tveganja za bolezen srca in ožilja pustijo posledice tudi na možganih./ FOTO: Shutterstock

Raziskovalci več britanskih univerz so analizirali podatke 9.772 odraslih, ki so bili stari med 44 in 79 let. Vsi so imeli vsaj eno magnetno resonančno slikanje možganov, za analizo so dovolili tudi popoln vpogled v vse svoje zdravstvene podatke.

V raziskavi so bili predvsem pozorni na vse dejavnike tveganja za bolezen srca in ožilja ter na spremembe v možganih, ki jih raziskovalci opažajo pri tistih, ki zbolijo za demenco ali Alzheimerjevo boleznijo. Zakaj točno nastaneta ti dve bolezenski stanji (oziroma je Alzheimerjeva bolezen pravzaprav najpogostejša vrsta demenca), znanost še ne ve. 

Toda ugotovili so, da je pri tistih, ki imajo dejavnike, ki povečujejo tveganje za pojav bolezni srca in ožilja, mogoče opaziti tudi spremembe v možganih, ki jih opažajo pri tistih, ki zbolijo za demenco ali Alzheimerjevo boleznijo. Ti zaključki so bili objavljeni v medicinski reviji European Heart Journal, povzema pa jih Reuters.

Edino povišanega holesterola ni bilo mogoče povezati s spremembami v možganih. Vsi ostali dejavniki tveganja pa so pomenili tudi prisostnost sprememb. To so bili: kajenje, povišan krvni tlak, višji pulzni tlak (tega dobimo, ko odštejemo diastolični krvni tlak od sistoličnega), sladkorna bolezen, prekomerna teža.

To pomeni tri do petkrat večje tveganje za infarkt 
PREBERI ŠE
To pomeni tri do petkrat večje tveganje za infarkt 

Edino povišane ravni holesterola niso pomenile sprememb v možganih.
Edino povišane ravni holesterola niso pomenile sprememb v možganih./ FOTO: Shutterstock

Več kot je imela oseba dejavnikov tveganja za bolezni srca in ožilja, slabše je bilo zdravje njenih možganov – od tega, da so se bolj skrčili, bilo je manj sive materije in manj zdrave bele materije. In to četudi je oseba navzven delovala zdravo. Še posebej so dejavniki tveganja prizadeli predele možganov, ki so zadolženi za bolj kompleksno mišljenje.

Prav tako so prizadeli možgane ne glede na starost udeležencev. Spremembe so bile vidne tako pri tistih v srednjih letih kot pri tistih, ki so bili starejši.

“Na nekatere stvari, ki vplivajo na naše kognitivno in možgansko staranje, ne moremo vplivati. Sem spadajo geni. Kar smo odkrili, pa bi lahko razumeli kot seznam stvari, na katere lahko vplivamo. To so dejavniki tveganja, ki jih lahko zmanjšamo,” je za Reuters razložil vodja študije Simon Cox z univerze v Edinburghu. “Seveda ima vse, kar izboljša naše kardiovaskularno zdravje – to, da imamo boljšo prehrano, bolj zdravo težo, da se gibamo, da uravnavamo krvni sladkor, da nehamo kaditi – še mnoge druge koristi. Med njimi je zagotovo večje zdravje možganov.”

Nevrolog svetuje, kako upočasnimo staranje
PREBERI ŠE
Nevrolog svetuje, kako upočasnimo staranje

Vsekakor lahko marsikaj naredite za svoje zdravje. Prenehajte kaditi in se začnite gibati. Najdite gibanje, ki vam ustreza in ga vključite v svoj vsakdan. Če imate prekomerno težo, spremenite življenjski slog tako, da boste izgubljali odvečne kilograme. Poleg rednega gibanja bo pomagalo zdravo prehranjevanje. To naj bo še uravnoteženo in raznoliko. Nezdrava živila zamenjujte z zdravimi. Ogljikove hidrate, ki imajo višji glikemični indeks, pravilno kombinirajte z drugimi živili, ki bodo zmanjšala glikemični indeks celotnega obroka. Krožnik razdelite na štiri dele. Četrino krožnika naj predstavljajo ogljikovi hidrati, četrtino beljakovine, polovico krožnika naj zavzema zelenjava. Beljakovine, zelenjava, kis … vse to zmanjša glikemični indeks ogljikovih hidratov, s tem pa obrok ne dvigne preveč krvnega sladkorja. Raje kot po krompirju tudi posegajte po polnovrednih žitih. Po piri, polnozrnati pšenici, ajdi, prosu … Pazite še, da vaše porcije nikoli niso prevelike.

Če boste danes prenehali kaditi, boste ogromno naredili tako za zdravje svojega srca kot za zdravje svojih možganov.
Če boste danes prenehali kaditi, boste ogromno naredili tako za zdravje svojega srca kot za zdravje svojih možganov./ FOTO: Shutterstock

Komentarji (1)

Opozorilo: Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti. S klikom na gumb Spletno oko prijavite komentar, za katerega menite, da vsebuje sovražni govor.

Maja Kajza
13.04.2019, 17:43:45
0
Lahko vam posredujem podatek, da je zelo, zelo veliko bolnikov ki so opravljali zahtevno umsko delo v sluzbi in po 70 letu starosti hudo zboleli za Alshajmerjevo boleznijo! Sodniki, zdravniki, fiziki, matematiki, profesorji,racunovodje...
NOVICE
Kokain s šolsko jadrnico nameravali pretihotapiti ...
ŠPORT
Nowitzki s celostransko zahvalo v časopisu ...
POP IN
'Vedno bomo hvaležni medicinskim sestram in ...
TV ODDAJE
Karim Merdjadi ob življenjski prelomnici uvaja ...
VIZITA.SI
Kako si pomagati ob vraščenem nohtu?
DOMINVRT.SI
Kako na domačem vrtu pridelati hren?
ZADOVOLJNA.SI
Pozabite na vodo z limono, to je nov hit napitek, ...
MOSKISVET.COM
Lazareth Moto Volante – prvi leteči motocikel že ...
BIBALEZE.SI
Vse, česar niste vedeli o carskem rezu
CEKIN.SI
Če znate to, se bodo delodajalci 'tepli' za vas
OKUSNO.JE
Rahla, sočna in hitro pripravljena sladica
DOMINVRT.SI
Vrnili so ji vero v boljše življenje