Vizita.si
Duševno zdravje otrok

Duševno zdravje otrok

Od Alje do Žana – Čuječa srca, budni umi: Kako šole krepijo svojo vlogo pri zaščiti in podpori duševnega zdravja otrok

Vizita.si
07. 03. 2025 04.13
0

V času, ko se duševne stiske otrok in mladostnikov v Sloveniji strmo povečujejo, je projekt Od Alje do Žana – Čuječa srca, budni umi zasnovan kot konkretna rešitev. Njegov cilj je prispevati k preoblikovanju šolskega okolja v prostor, kjer otroci ne bodo le pridobivali znanja, temveč bodo našli tudi podporo, razumevanje in občutek varnosti.

Projekt, ki ga podpira Fundacija predsednice Republike Slovenije, Ustanova Alma in druge organizacije, poteka pod mentorstvom dr. Anice Mikuš Kos, priznane otroške psihiatrinje, ter ekipe strokovnjakov iz pedagogike, psihologije in socialnega dela. Osrednji poudarek projekta ni le na reševanju že obstoječih stisk, temveč na preventivi in krepitvi psihične odpornosti otrok ter šolskih delavcev.

Kako revščina vpliva na otrokov telesni in duševni razvoj?
Preberi še
Kako revščina vpliva na otrokov telesni in duševni razvoj?

Od Alje do Žana: vpogled v skupnost in odgovor na stiske otrok

Projekt temelji na treh ključnih stebrih:

- Opolnomočenje pedagoških delavcev – učitelji in šolski strokovni delavci pridobijo znanja in orodja za prepoznavanje ter podporo otrokom v stiski.

- Aktivacija vrstniške pomoči – otroci in mladostniki sami postanejo del rešitve, saj vrstniška podpora dokazano krepi občutek pripadnosti in zmanjšuje osamljenost.

- Povezovanje šole, staršev in skupnosti – celostna mreža podpore, ki vključuje družine, nevladne organizacije in prostovoljce, omogoča trajne spremembe.

Projekt se trenutno izvaja na desetih osnovnih šolah po Sloveniji, kjer se preizkušajo metode, ki bi lahko postale zgled za celoten šolski sistem.

Od Alje do Žana
Od Alje do ŽanaFOTO: Od Alje do Žana

Duševno zdravje kot skupnostna odgovornost

Dr. Anica Mikuš Kos je vse življenje zagovornica preprostih, a učinkovitih pristopov k zaščiti duševnega zdravja otrok. Njena metoda, ki temelji na ekološko-sistemskem modelu  poudarja, da otrokovo duševno zdravje ni odvisno le od individualnih in družinskih dejavnikov, temveč od celotnega okolja, v katerem odrašča. 

- Normalizacija čustvenih stisk: Duševne težave niso tabu. Otroci jih prepoznajo kot normalen del življenja, ki se ga lahko obvlada s pravimi orodji.

- Zgodnja intervencija: S hitrim odzivom lahko preprečimo poslabšanje težav in zmanjšamo potrebo po kasnejši strokovni obravnavi.

- Vključevanje učiteljev in vrstnikov: Otroci ne iščejo pomoči le pri specialistih, temveč v svojem vsakdanjem okolju – pri učiteljih, vrstnikih in družini.

- Povezovanje z lokalno skupnostjo: Šole tesno sodelujejo z nevladnimi organizacijami, prostovoljci in starši, ki soustvarjajo podporno mrežo za otroke.

Dovolj je že en sam pogovor in zavedanje, da niste sami
Preberi še
Dovolj je že en sam pogovor in zavedanje, da niste sami

Njeni programi so bili preizkušeni v kriznih območjih, kot so Bosna in Hercegovina, Kosovo in tudi Ukrajina. Tovrstni programi so pokazali, da lahko takšen pristop zmanjša simptome anksioznosti in depresije pri otrocih do 40 %, hkrati pa 80 % učiteljev poroča o večji samozavesti pri prepoznavanju in podpori otrokom v stiski.

Kako poteka projekt?

Projekt Od Alje do Žana je strukturiran v več faz, ki zagotavljajo dolgoročne učinke in trajnostno vpeljavo v šolski sistem:

1. Usposabljanja za učitelje in pedagoške delavce

Trikrat letno se odvijajo intenzivne dvodnevne delavnice, kjer strokovnjaki usposabljajo učitelje za prepoznavanje in ustrezno podporo otrokom.

Duševno zdravje otrok
Duševno zdravje otrokFOTO: Od Alje do Žana

Prva usposabljanja vključujejo:

- Razvijanje empatije, prosocialnega vedenja in solidarnosti v šoli.

- Krepitev vključujoče razredne klime in razumevanja otrok z duševnimi težavami.

- Praktične vaje in izkustveno učenje, kjer se učitelji preizkusijo v uporabi metod neposredno pri delu z učenci.

- Povezovanje šol s prostovoljci in lokalnimi organizacijami, ki pomagajo krepiti skupnostno podporo.

Zakaj se pojavijo vedenjske motnje pri otrocih in kako jim lahko pomagamo?
Preberi še
Zakaj se pojavijo vedenjske motnje pri otrocih in kako jim lahko pomagamo?

2. Vrstniška pomoč in prostovoljstvo

Otroci in mladostniki niso le prejemniki pomoči, ampak postanejo del rešitve. Skozi tutorstvo, skupinske aktivnosti in vključevanje v šolske projekte se učijo solidarnosti, sodelovanja in medsebojne podpore.

Šole izvajajo posebne aktivnosti, kot so:

- Učenje mlajših vrstnikov,

- Organizacija prostočasnih dejavnosti,

- Skupinski projekti za reševanje težav v razredu.

Duševno zdravje otrok
Duševno zdravje otrokFOTO: Od Alje do Žana

3. Sodelovanje s starši

Vsaka šola organizira predavanja in srečanja s strokovnjaki, kjer starši pridobijo konkretna orodja za podporo otrokom v vsakdanjem življenju.

4. Povezovanje z lokalno skupnostjo

Projekt vključuje sodelovanje z nevladnimi organizacijami, prostovoljci in občinami, ki pomagajo pri trajnostni vpeljavi programov v šole.

Kdo sodeluje?

Deset osnovnih šol iz različnih regij Slovenije pilotno izvaja projekt:

- OŠ Livada. 

- OŠ Borcev za severno mejo, Maribor.

- OŠ Lava, Celje.

- OŠ Loka, Črnomelj.

- OŠ Lovrenc na Pohorju.

- OŠ Milojke Štrukelj, Nova Gorica.

- OŠ Olge Meglič, Ptuj.

- OŠ Sladki Vrh.

- OŠ Žalec.

- OŠ Kolezija.

''Pomembno bo, da se bomo kot družba odzvali''
Preberi še
''Pomembno bo, da se bomo kot družba odzvali''

Cilji in vizija projekta

Projekt se v prvi fazi izvaja na desetih osnovnih šolah, s ciljem, da se v naslednjih letih razširi na čim več izobraževalnih ustanov po Sloveniji. Vizija projekta je ustvariti trajnosten model podpore, v katerem bo šola postala prostor, kjer otroci najdejo razumevanje, podporo in pomoč, kjer so njihove stiske prepoznane in nagovorjene. Projekt stremi k temu, da duševno zdravje postane sestavni del vzgojno-izobraževalnega procesa. Da otroci ne ostanejo sami v svojih stiskah.

Ne želiš v šolo zaradi ustrahovanja?
Preberi še
Ne želiš v šolo zaradi ustrahovanja?

Šole, ki slišijo in spreminjajo

Od Alje do Žana je več kot program – je obljuba. Obljuba, da noben otrok ne bo ostal neslišan, nobena stiska prezrta. "To je most od tišine k sodelovanju, od stiske k opori," poudarja manifest projekta. S podporo strokovnjakov, zavzetostjo učiteljev in sodelovanjem skupnosti gradimo šole, ki so vir zaščite duševnega zdravja otrok.

Spremljajte projekt na odaljedozana.si ali pod oznako #ČuječaSrca, ker ko šole slišijo, se svet spreminja.

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.

KOMENTARJI (0)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
ISSN 2630-1679 © 2021, Vizita.si, Vse pravice pridržane Verzija: 754