Projekt, ki ga podpira Fundacija predsednice Republike Slovenije, Ustanova Alma in druge organizacije, poteka pod mentorstvom dr. Anice Mikuš Kos, priznane otroške psihiatrinje, ter ekipe strokovnjakov iz pedagogike, psihologije in socialnega dela. Osrednji poudarek projekta ni le na reševanju že obstoječih stisk, temveč na preventivi in krepitvi psihične odpornosti otrok ter šolskih delavcev.

Od Alje do Žana: vpogled v skupnost in odgovor na stiske otrok
Projekt temelji na treh ključnih stebrih:
- Opolnomočenje pedagoških delavcev – učitelji in šolski strokovni delavci pridobijo znanja in orodja za prepoznavanje ter podporo otrokom v stiski.
- Aktivacija vrstniške pomoči – otroci in mladostniki sami postanejo del rešitve, saj vrstniška podpora dokazano krepi občutek pripadnosti in zmanjšuje osamljenost.
- Povezovanje šole, staršev in skupnosti – celostna mreža podpore, ki vključuje družine, nevladne organizacije in prostovoljce, omogoča trajne spremembe.
Projekt se trenutno izvaja na desetih osnovnih šolah po Sloveniji, kjer se preizkušajo metode, ki bi lahko postale zgled za celoten šolski sistem.

Duševno zdravje kot skupnostna odgovornost
Dr. Anica Mikuš Kos je vse življenje zagovornica preprostih, a učinkovitih pristopov k zaščiti duševnega zdravja otrok. Njena metoda, ki temelji na ekološko-sistemskem modelu poudarja, da otrokovo duševno zdravje ni odvisno le od individualnih in družinskih dejavnikov, temveč od celotnega okolja, v katerem odrašča.
- Normalizacija čustvenih stisk: Duševne težave niso tabu. Otroci jih prepoznajo kot normalen del življenja, ki se ga lahko obvlada s pravimi orodji.
- Zgodnja intervencija: S hitrim odzivom lahko preprečimo poslabšanje težav in zmanjšamo potrebo po kasnejši strokovni obravnavi.
- Vključevanje učiteljev in vrstnikov: Otroci ne iščejo pomoči le pri specialistih, temveč v svojem vsakdanjem okolju – pri učiteljih, vrstnikih in družini.
- Povezovanje z lokalno skupnostjo: Šole tesno sodelujejo z nevladnimi organizacijami, prostovoljci in starši, ki soustvarjajo podporno mrežo za otroke.

Njeni programi so bili preizkušeni v kriznih območjih, kot so Bosna in Hercegovina, Kosovo in tudi Ukrajina. Tovrstni programi so pokazali, da lahko takšen pristop zmanjša simptome anksioznosti in depresije pri otrocih do 40 %, hkrati pa 80 % učiteljev poroča o večji samozavesti pri prepoznavanju in podpori otrokom v stiski.
Kako poteka projekt?
Projekt Od Alje do Žana je strukturiran v več faz, ki zagotavljajo dolgoročne učinke in trajnostno vpeljavo v šolski sistem:
1. Usposabljanja za učitelje in pedagoške delavce
Trikrat letno se odvijajo intenzivne dvodnevne delavnice, kjer strokovnjaki usposabljajo učitelje za prepoznavanje in ustrezno podporo otrokom.

Prva usposabljanja vključujejo:
- Razvijanje empatije, prosocialnega vedenja in solidarnosti v šoli.
- Krepitev vključujoče razredne klime in razumevanja otrok z duševnimi težavami.
- Praktične vaje in izkustveno učenje, kjer se učitelji preizkusijo v uporabi metod neposredno pri delu z učenci.
- Povezovanje šol s prostovoljci in lokalnimi organizacijami, ki pomagajo krepiti skupnostno podporo.

2. Vrstniška pomoč in prostovoljstvo
Otroci in mladostniki niso le prejemniki pomoči, ampak postanejo del rešitve. Skozi tutorstvo, skupinske aktivnosti in vključevanje v šolske projekte se učijo solidarnosti, sodelovanja in medsebojne podpore.
Šole izvajajo posebne aktivnosti, kot so:
- Učenje mlajših vrstnikov,
- Organizacija prostočasnih dejavnosti,
- Skupinski projekti za reševanje težav v razredu.

3. Sodelovanje s starši
Vsaka šola organizira predavanja in srečanja s strokovnjaki, kjer starši pridobijo konkretna orodja za podporo otrokom v vsakdanjem življenju.
4. Povezovanje z lokalno skupnostjo
Projekt vključuje sodelovanje z nevladnimi organizacijami, prostovoljci in občinami, ki pomagajo pri trajnostni vpeljavi programov v šole.
Kdo sodeluje?
Deset osnovnih šol iz različnih regij Slovenije pilotno izvaja projekt:
- OŠ Livada.
- OŠ Borcev za severno mejo, Maribor.
- OŠ Lava, Celje.
- OŠ Loka, Črnomelj.
- OŠ Lovrenc na Pohorju.
- OŠ Milojke Štrukelj, Nova Gorica.
- OŠ Olge Meglič, Ptuj.
- OŠ Sladki Vrh.
- OŠ Žalec.
- OŠ Kolezija.

Cilji in vizija projekta
Projekt se v prvi fazi izvaja na desetih osnovnih šolah, s ciljem, da se v naslednjih letih razširi na čim več izobraževalnih ustanov po Sloveniji. Vizija projekta je ustvariti trajnosten model podpore, v katerem bo šola postala prostor, kjer otroci najdejo razumevanje, podporo in pomoč, kjer so njihove stiske prepoznane in nagovorjene. Projekt stremi k temu, da duševno zdravje postane sestavni del vzgojno-izobraževalnega procesa. Da otroci ne ostanejo sami v svojih stiskah.

Šole, ki slišijo in spreminjajo
Od Alje do Žana je več kot program – je obljuba. Obljuba, da noben otrok ne bo ostal neslišan, nobena stiska prezrta. "To je most od tišine k sodelovanju, od stiske k opori," poudarja manifest projekta. S podporo strokovnjakov, zavzetostjo učiteljev in sodelovanjem skupnosti gradimo šole, ki so vir zaščite duševnega zdravja otrok.
Spremljajte projekt na odaljedozana.si ali pod oznako #ČuječaSrca, ker ko šole slišijo, se svet spreminja.
KOMENTARJI (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV