Zaključek letošnjega pilotnega projekta nakazuje na novo fazo razvoja. Projekt se bo postopoma transformiral v triletni format, ki bo udeležencem omogočil poglobljeno izpopolnjevanje strokovnega znanja. Namen je razširiti sodelovanje, ki se trenutno osredotoča na šolske skupnosti, tudi na lokalna okolja. K sodelovanju se lahko prijavijo nove šole, ki bodo v šolskem letu 2026/2027 vključene ob predhodni finančni podpori. Temeljni cilj projekta ostaja ustvarjanje šolskih okolij, ki bodo s pomočjo načel čuječnosti in sodelovanja med učitelji, starši in otroki postala temelj trdnejših skupnosti.

Alarmantna realnost
Statistični podatki o duševnem zdravju otrok v naši državi vzbujajo zaskrbljenost. V obdobju od 2008 do 2015 je bila zaznana 48-odstotna povečana poraba zdravil za duševne in vedenjske motnje pri mladih do 20. leta starosti. Še posebej izstopa podatek o 73-odstotnem porastu med mladostniki, starimi od 15 do 19 let (vir: analiza Nacionalnega inštituta za javno zdravje). Opozoriti velja tudi na dejstvo, da 17 odstotkov mladostnikov razmišlja o samomoru, 28 odstotkov pa jih poroča o težavah, kot so nespečnost, kronični stres in pogosti glavoboli.

Projekt za prihodnost
Navedene številke vzbujajo zaskrbljenost in nujno zahtevajo takojšnjo reakcijo družbe. Za njimi se namreč skrivajo konkretne zgodbe otrok, ki potrebujejo našo podporo. "Družba, ki zanemari svoje otroke, si piše pogubo," je močna misel vodje projekta Od Alje do Žana, Eme Rogač Randl. Otroci, ki jim nudimo podporo in pomoč danes, bodo namreč jutri odrasli, ki bodo nosilci družbe, zaposleni, voditelji, starši, sodelavci ...

Zaključek šolskega leta 2024/25 je bil priložnost za srečanje 70 posrednih in neposrednih udeležencev projekta Od Alje do Žana, vključno z donatorji, učitelji, ravnatelji in strokovnimi sodelavci. Pilotna izvedba projekta je potekala v desetih osnovnih šolah po Sloveniji pod mentorstvom dr. Anice Mikuš Kos, in sicer v treh modularnih vikend izobraževanjih za 44 učiteljev, ki so potekala novembra 2024 ter januarja in aprila 2025.

Od spodaj navzgor
"Projekt temelji na opremljanju osnovnošolskih učiteljev z veščinami za zaščito duševnega zdravja otrok in raste od temeljev navzgor," je pojasnila strateška vodja projekta, mednarodno uveljavljena psihiatrinja in pediatrinja dr. Anica Mikuš Kos. V času študija pedagoški delavci ne prejmejo dovolj znanja in veščin na tem področju, zato se pri svojem delu z otroki soočajo z mnogimi izzivi. Projekt je zasnovan kot podpora učiteljem, ki so vsak dan v stiku z otroki, z namenom, da znajo pravočasno prepoznati stisko, se nanjo ustrezno odzvati in otroku pomagati najti pot.

Že v prvem letu je projekt dokazal, da lahko s pristopom, utemeljenim na psihosocialni podpori, čuječnosti in krepitvi odnosov znotraj šolske skupnosti, pozitivno vpliva na življenja otrok. Z majhnimi, a premišljenimi koraki, kot so iskren pogovor, topel objem ali aktivno poslušanje, lahko gradimo šole, kjer se otroci počutijo videne in slišane. V ospredju je torej odnos do otrok, do šole, do družbe, ki spreminja stanje, pomirja, gradi in povezuje. Prav zato projekt Od Alje do Žana ni le strokovni model, temveč človeška zaveza.

Deset osnovnih šol, deset akcijskih načrtov
V projektu so sodelovale OŠ Lava iz Celja, OŠ Sladki Vrh, OŠ Olge Meglič Ptuj, OŠ Loka Črnomelj, OŠ Lovrenc na Pohorju, OŠ Kolezija Ljubljana, 1. OŠ Žalec, OŠ Borcev za severno mejo Maribor, OŠ Milojke Štrukelj Nova Gorica in OŠ Livada iz Ljubljane. Vse šole so bile zavezane k oblikovanju lastnih akcijskih načrtov, pripravljenih glede na njihove ključne izzive. Cilj pilotnega projekta je na osnovi izkušenj teh osnovnih šol razviti modele dobrih praks, ki jih bo mogoče širiti po celotni Sloveniji.

Aktivno vključeni tudi otroci
Aktivno vlogo so odigrali tudi otroci, ki so prispevali vrsto predlogov, se udeležili mnogih novih dejavnosti in sodelovali tako pri oblikovanju – risanju idej za logotip projekta, kot tudi podob, ki predstavljajo vrednote projekta. Ravnatelji sodelujočih šol so na vmesnem srečanju poročali o spremembi klime v šolah, o več povezanosti in sodelovanju znotraj učiteljske ekipe in tesnejši povezanosti med učitelji in učenci. Med izstopajočimi rezultati pilotnega projekta je primer OŠ Livada, kjer so otroci v okviru programa spodbujanja branja dvignili raven bralne hitrosti za 10 besed na minuto – rezultat, ki priča o pomembni povezavi med čustveno varnostjo in učnim napredkom.

Projekt Od Alje do Žana se uveljavlja kot platforma za širjenje dobrih praks psihosocialne pomoči osnovnošolcem ter spodbujanje raznolikih oblik prosocialnega vedenja v Sloveniji. Z dodatnim znanjem, okrepitvijo sodelovanja in empatičnim pristopom – v korist otrok, učiteljev in blaginje družbe.

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV