V svetu, kot ga poznamo danes, se pomanjkanje časa zdi eden od ključnih problemov. Vsi hitimo, se trudimo za dosego ciljev, vijugamo med različnimi vlogami, ob tem pa pogosto pozabljamo na tisto, kar je največ vredno – pristno bližino in odnose z drugimi. Rezultat naših vsakodnevnih instant interakcij je le mimobežna izmenjava informacij, ki ne vključuje pristne povezave in resničnega čutenja ter razumevanja drugega. A ni nujno, da je tako. Če smo pripravljeni poslušati, namesto da bi polnili prostor s svojimi zgodbami, ter tolažiti, namesto da bi sodili, potem lahko pogovore spremenimo v pristno človeško interakcijo.
Ne glede na to, ali se pogovarjamo s partnerjem, prijateljem, sodelavci, šefom, sosedom ali prodajalko v trgovini, empatično poslušanje lahko znatno izboljša kakovost interakcije z ljudmi, ki jih srečujemo v življenju.
Poslušate ali tudi slišite?
Empatično poslušanje ne pomeni le potrpežljivega sprejemanja informacij sogovornika, pač pa tudi to, da smo ga zmožni začutiti in razumeti v tem, kar pripoveduje. Gre za poslušanje z iskrenim namenom razumevanja vrednot, mnenj, idej drugega ter prilagoditev na njegovo čustveno raven. Na takšen način pridemo v stik z njegovimi potrebami in mu damo občutek, da ga razumemo. Če malce karikiramo, nam empatično poslušanje odpre okno v vesolje drugega in ustvari varen prostor, kjer ni treba skrbeti za kritike in pripombe. Ko postane empatija most, ki združi dve osebi, postanejo besede manj pomembne, saj je bolj pomembna povezava med njima.
Toda empatično poslušanje ne pomeni, da se morate strinjati z vsem, kar pripoveduje sogovornik. Vključuje le prizadevanje za razumevanje njegove perspektive oz. kot radi rečemo - kako je biti v njegovih čevljih. Gre za prepoznavanje, procesiranje in naslavljanje občutkov drugih. To spretnost lahko razvijemo z dovoljšnjo mero motivacije, potrpežljivostjo in vajami.
Kaj imata skupnega empatično poslušanje in sreča? Na prvi pogled morda nepovezani stvari, ki pa imata veliko skupnega z dobrim počutjem. V današnjem času je zelo težko spoznati avtentične in čuteče ljudi, veliko več pa je takšnih, ki si želijo prekomerne pozornosti in občutka pomembnosti. Zato je imeti ob sebi empatičnega bližnjega nekaj najlepšega in izpolnjujočega, kar se nam v medosebnih odnosih lahko zgodi. Ker smo po naravi družbena bitja, je uspešno krmarjenje v različnih socialnih situacijah povezano z občutkom sreče in dobrega počutja. Raziskave tudi kažejo, da so empatični ljudje bolj priljubljeni, kar jih vodi do priložnosti, ki prispevajo k osebni in poklicni rasti.
● Empatično poslušanje v partnerstvu
Empatična komunikacija je bistvena sestavina vsakega uspešnega in trajnega odnosa. Sposobnost sočutja do ljubljene osebe ima pomembne učinke na splošno raven zadovoljstva v partnerski zvezi. Kako poslušati empatično? Brez motenj, kritik, obsojanj in neželenih nasvetov. Pari se pogosto razidejo prav zaradi težav v komunikaciji, zato je ena od temeljnih potreb ’slišati in razumeti’. Če tega v odnosu nimamo, se kaj kmalu začnemo počutiti osamljene, zavrnjene, nerazumljene, zato se od partnerja odmaknemo. Ko postane empatično poslušanje navada, je veliko lažje razumeti partnerjevo počutje in tudi obvladovati konflikte, saj nam omogoči, da lažje najdemo razpoke, ki bi lahko ogrozile odnos. Takšno poslušanje gradi močne odnose, spodbuja k učinkoviti komunikaciji in goji zaupanje.
● Empatično poslušanje na delu
Rečemo lahko, da je empatično poslušanje veščina 21. stoletja. To pomeni, da ga ne uporabljamo le za doseganje osebnostne rasti, uspešnega družabnega življenja in trajnih romantičnih odnosov, pač pa tudi za napredovanje v karieri. Pri vodenju, poslovanju, prodaji, sodelovanju in pogajanjih se zdi, da je empatija ena od tistih spremenljivk, ki lahko premaga formalne ovire in nagovori ’mehkejšo’ stran ljudi, s katerimi sodelujemo. Raziskave ugotavljajo, da je za večji uspeh na delovnem mestu nujno potrebno izostriti sposobnost empatije in razumevanje drugih. Pogovori s šefom, sodelavci, poslovnimi partnerji, strankami niso nujno strogo formalni, pač pa lahko vključujejo več poudarka na čustvih, doživljanju in razumevanju. To pa je ključ do produktivnega sodelovanja in novih poslovnih priložnosti.
9 strategij za razvoj empatičnega poslušanja
1. Ne gre za vas: Kadarkoli želite biti v pogovoru sočutni do drugih, morate najprej razumeti, da ne gre za vas. Osebo na drugi strani je treba postaviti nad svoje potrebe.
2. Odložite telefon: Najhuje je, če nam oseba na drugi strani razkriva svoje občutke, mi pa medtem obsesivno preverjamo telefon ali odgovarjamo na sporočila. Gre za zelo neprijetno navado digitalne dobe, ki nam onemogoča pristne odnose in kakovostno preživet čas z drugimi.
3. Bodite aktiven poslušalec: Biti aktiven poslušalec pomeni biti prisoten v pogovoru, kar vključuje ignoriranje motenj in osredotočanje na osebo pred nami. Aktivni poslušalci so prisotni ’tukaj in zdaj’ in si prizadevajo za razumevanje sogovornika. To seveda ne pomeni poslušanja v tišini in kimanja. Pogovor je vedno dvosmerna ulica, kjer oba udeleženca izmenjujeta vtise, ideje, mnenja in si prizadevata razumeti drugega.
4. Vzdržite se kritike: Empatično poslušanje pomeni visoko stopnjo čustvene inteligence. Ko nekdo deli z nami zgodbo, ki ima zanj velik pomen, je zelo na mestu, da se vzdržimo nepotrebnih komentarjev, kritike ali drugih negativnih povratnih informacij. Naš cilj je razumeti drugega in mu zagotoviti čustveno podporo. Poslušajte, razumite in sočustvujte.
5. Govorica telesa: Govorica telesa je izjemnega pomena za pristne socialne interakcije. Ko govorimo o empatičnem poslušanju, lahko telo pomaga ustvariti interakcijo, ki nudi prostor za razumevanje in empatijo. Naša drža in kretnje lahko ustvarjajo tudi oviro, ki otežuje pristen pogovor. Če želite, da se ljudje počutijo varno v vaši bližini, poskrbite za sproščeno držo in očesni stik.
6. Parafrazirajte slišano: Parafraziranje je ena od najučinkovitejših strategij za empatično poslušanje, saj ustvarja zaupanje. Vse, kar morate storiti, je, da poslušate, kaj vam pravi sogovornik in nato njegovo sporočilo preoblikujete.
7. Zastavljajte odprta vprašanja: Postavljanje odprtih vprašanje predstavlja spodbudo za pogovor. Včasih se ljudje ne odprejo tako hitro, zlasti ko se tema nanaša na osebne težave. Paziti pa moramo na to, da nismo vsiljivi, saj ne delamo intervjuja. Če opazite, da se sogovornik ne počuti dobro, se vzdržite postavljanja vprašanj in prepustite tok pogovora njemu.
8. Neželeni nasveti: Ko iščemo čustveno povezavo z nekom, je najslabše, kar lahko storimo, to, da mu vsiljujemo nasvete. Nič ne uniči dobrega pogovora bolj kot to, da sogovorniku polagamo besede v usta in ga učimo, kaj naj počne.
9. Ne polnite tišine: Mnogim ljudem tišina v pogovoru še vedno dela težave, saj lahko zbuja nelagodje. Tišina je lahko močno orodje za vzpostavitev pristne povezave, če veste, kako jo uporabljati. S tišino sogovorniku dovolimo, da prevzame vodenje pogovora ali mu damo čas za razmislek o povedanem. Pogovor ni samo nenehno izmenjevanje informacij, saj je vedno prisotna tudi govorica telesa, s katero lahko izrazimo empatijo.
Vizita e-novice
Vir: Empathic listening, HappierHuman
KOMENTARJI (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV