Strokovnjaki so skozi zgodovinska dejstva in različne pandemije raziskovali vedenjske vzorce ljudi, ki se znajdejo v kriznem času. Steven Taylor, klinični psiholog, profesor in avtor knjige 'Psihologija pandemije', je razložil, da je bil kot odziv ljudi na koronavirus vsesplošna panika. Tovrsten odziv je za CNN opisal kot razumljiv, pa vendar nepotreben. »Kadar ljudje izvedo, da jim preti določena nevarnost ali katastrofa in da jo lahko preprečijo zgolj z rednim umivanjem rok, tak ukrep dojemajo kot nesorazmerno z nevarnostjo. Zato si želijo storiti vse, kar je v njihovi moči, da bi se počutili bolj varno. Dalj časa, ko vlada ljudem ne posreduje dovolj informacij, bolj se to izraža v maničnem in množičnem nakupovanju in občutku strahu pri ljudeh,« pravi Tyler.
Vse fotografije, ki so krožile po spletu in prikazovale izpraznjene police osnovnih artiklov, kot so moka, kvas, sol, testenine in podobno, so v ljudeh vzbudile še dodatno skrb in strah pred izgubo kontrole, zato so se še bolj množično odpravjali po zaloge. Novi koronavirus pa predstavlja svojevrstno ozadje psihološkega odziva, saj nam je rečeno, da bomo večino časa morali preživeti znotraj domov, zato so se ljudje založili z osnovnimi živili in artikli, med katere spada tudi toaletni papir. V trenutku anksioznosti je ljudem namreč izjemno pomemben občutek kontrole nad situacijo, ki pa ga v večini dobijo na način kupovanja in kopičenja večjih zalog. Nakup toaletnega papirja jim med drugim hkrati pomeni kontrolo nad osebno higieno, udobjem in čistočo.
Psiholog Baruch Fischhoff pa je opozoril na dejstvo, da je veliko držav že sprejelo ukrepe samoizolacije in karantene ter zaprlo svoje meje. Zato meni, da so se ljudje po drugih državah, ki jim je pretilo isto, ob podobnih novicah želeli pripraviti na daljšo samoizolacijo, med katero spada tudi nakupovanje osebnih higienskih pripomočkov, kot je toaletni papir. Zakaj ljudje nakupujejo večje zaloge tega? Ker gre za nizkocenovni nakup, ki pa daje večji občutek nadzora nad situacijo. Nekaj naravnega pa je, da se človek, ki občuti strah pred neznanim želi pripraviti na vse možne načine. »Vse to se dogaja zaradi anksioznosti, ki jo ljudje občutijo, še preden nevarnost zares pride do njih,« trdi Tyler. »Če nakup večjih količin toaletnega papirja ljudem daje občutek kontrole in se bodo njihove misli po tem lahko svobodno osredotočale na druge stvari in opustile strah pred koronavirusom, potem je morda tovrstno početje na mestu,« pa zaključuje Fischhoff.
Kako pa je drugje po svetu?
Po toaletnem papirju je povpraševanje veliko tudi v Skandinaviji, ZDA, Veliki Britaniji in Izraelu, medtem, ko ga v Italiji ne kupujejo toliko na zalogo, kopičijo pa razkužilo, poročajo pri STA.
V Turčiji je trenutno težko priti do njihove kolonjske vode, Kolonye. Tradicionalno jo ponudijo obiskovalcem, nekateri si z njo "osvežijo" roke na potovanjih, saj vsebuje okoli 80 odstotkov etanola in posledično deluje dezinfekcijsko.
V Španiji je poleg toaletnega papirja in testenin zadnje dni v trgovinah težko kupiti vino. Tudi v Italiji so police z vinom pogosto prazne. Bolgari so si po drugi strani nakupili zaloge citrusov.
V Skandinaviji oblasti opozarjajo prebivalce, naj ne kupujejo na zalogo zdravil, kot sta paracetamol in inzulin. V ZDA pa je veliko povpraševanje po vodi v plastenkah, v trgovinah na območju Washingtona je dopisnik dpa opazil tudi izpraznjene police z mesom.
Nizozemci pa so se medtem oskrbeli z marihuano. Tik pred zaprtjem znamenitih prodajaln, coffee shopov, zaradi koronavirusa so ljudje v nedeljo v dolgih vrstah čakali, da so si kupili zaloge, še poroča dpa.
KOMENTARJI (10)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV