Vprašajte se, ali je jeza upravičena
Vsa čustva nam nekaj sporočajo, tudi jeza. Jeza v interakciji z drugimi je lahko povsem razumljiva, zato jo je koristno upoštevati. Če se znajdemo v konfliktu z nekom, ki jezo izraža odprto in brez vsakršnih zadržkov, se moramo najprej vprašati, ali je jeza upravičena, kakšno vlogo smo igrali pri tem in ali lahko kaj storimo, da bi situacijo razrešili. Pomembno je poudariti, da je lahko nekdo upravičeno jezen, a jezo izraža na neprimeren način. Z drugimi besedami: če nekoga že navsezgodaj polijemo s kavo, je povsem razumljivo, da je jezen na nas. Neupravičeno in nesprejemljivo pa bi bilo, če bi to jezo izrazil s kričanjem, kletvicami, žaljenjem ali celo fizično agresijo. V tem primeru se še vedno lahko opravičimo za nezgodo in dodamo, da razumemo njegovo jezo, a da ne cenimo njegovega vpitja.
Ostanite mirni (vsaj na zunaj)
Ena najpomembnejših stvari, ki jih lahko naredimo, ko je nekdo jezen na nas, je to, da ostanemo mirni – čeprav je to včasih zelo težko. S tem se izognemo kričanju, kletvicam in žaljivkam. Morda smo v situaciji, ko je težko ali celo nemogoče ostati miren, a smo lahko taki vsaj na videz. Če v takšnih primerih ohranjamo miren in mehkejši glas, je manj verjetnosti, da bomo situacijo še poslabšali. Ljudje se pogosto prilagodimo glasnosti, tempu in tonu govora druge osebe, sploh v afektu, zato namesto prilivanja olja na ogenj osebo z mirnim glasom zelo subtilno spodbudimo, naj se pomiri.
Izogibajte se osebnemu napadu
Zagotovo je to, da napademo osebnostne lastnosti drugega, recept za stopnjevanje njegove jeze. Če v napeti situaciji ne moremo ostati mirni in pričnemo z napadom v slogu: »Kako si živčen. Poglej se v ogledalo! Kakšen pa si?! To vedno počneš,« bo to zagotovo poslabšalo konflikt. Namesto tega se lahko osredotočimo na specifično vedenje ali občutke, recimo: »Prosim, ne vpij name.« Namesto da izpostavljamo nestrpnost sogovornika, lahko denimo rečemo: »Ali si lahko, prosim, potrpežljiv z mano?« Čeprav gre za subtilne razlike, močno zmanjšajo jezo in napetost konfliktnega trenutka, saj se na ta način izognemo direktnemu napadu na osebo.
Zavedanje, kdaj morate iz konflikta izstopiti
Pri skoraj vsaki interakciji z zelo jezno osebo lahko pride do trenutka, ko nam ne preostane drugega, kot da se iz situacije umaknemo. Zakaj? Ključna sta dva razloga: iz situacije se je najbolje umakniti takrat, ko smo fizično ogroženi in ko vidimo, da ne bo pozitivne rešitve. Oseba je lahko tako jezna, da razumnega pogovora enostavno ne moremo izpeljati. V takšnem primeru je veliko pametneje, če rečemo: »O tem se raje pogovoriva kasneje, ko bova mirnejša.«
Ostanite varni
Kot že omenjeno, je zelo pomembno, da v konfliktnih situacijah, zlasti če te eskalirajo, ostanemo varni. Seveda smo ljudje lahko jezni, ne da bi bili pri tem fizično agresivni – jezna oseba ni nujno tudi nasilna. Pa vendar se je treba zavedati, da lahko jeza povzroča tudi prenagljene odločitve, ki jih kasneje obžalujemo. Besen človek lahko udari, se pretepa in dela številna nepremišljena dejanja. Če čutite, da v bližini osebe ni več varno, se umaknite. Če morate komunicirati z nekom, ob komer se počutite ogrožene, pa se zaščitite tako, da z njim niste sami.
Vizita e-novice
Vir: PsychologyToday.
KOMENTARJI (2)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV