duševno zdravje otrok

10 vsakodnevnih navad, ki krepijo duševno odpornost otrok (ne glede na njihovo starost)
Otroci danes odraščajo v svetu, kjer se vsakodnevno soočajo s številnimi izzivi – od šolskih pritiskov, socialnih primerjav do vplivov digitalnega okolja.

Notranji svet otrok: kako prepoznati stisko, še preden jo otrok izrazi
Otroci pogosto ne znajo ali ne zmorejo jasno izraziti svojih čustev, zlasti kadar gre za tesnobo, žalost, občutek nemoči ali stisko.

'Otrokom je treba prisluhniti in jim privzgojiti občutek za empatijo, pripadnost in sodelovanje'
11. in 12. aprila je v Žalcu potekalo tretje srečanje pedagoških delavcev desetih osnovnih šol, ki sodelujejo v pilotni fazi projekta Od Alje do Žana – Čuječa srca, budni umi.

Šola kot varno zavetje: Zgodbe, ki gradijo na prijaznosti
Projekt Od Alje do Žana v šolah spodbuja medsebojno pomoč in prijaznost. Zgodbe učiteljev prikazujejo, kako majhne geste ustvarijo prijaznejše okolje, pomagajo pri premagovanju stisk in gradijo mostove med otroki. Vključujejo primere dobre prakse in poudarjajo pomen podpore v šolskem okolju.

Ne spreglejte! Kako prepoznati, kdaj otrok potrebuje pomoč (tudi če ne pove)
Otroci pogosto izražajo stiske na načine, ki niso vedno očitni. Ta članek razkriva tri ključne znake, ki jih morajo starši in skrbniki opaziti – spremembe v vedenju, fizični simptomi in težave s spanjem ali prehranjevanjem. Razumevanje teh signalov je prvi korak k nudenju podpore in pomoči otrokom, ki se soočajo z izzivi.

Prekomerna uporaba telefona: Kakšne so posledice za možgane in kako si pomagati?
Uporaba pametnih telefonov ima lahko presenetljive učinke na naše možgane, vpliva na kognitivne sposobnosti, čustvene veščine in spanec. Pretirana uporaba vodi v spremembe v možganski kemiji, težave s spanjem in celo zmanjšanje delovnega pomnilnika.

Tretje srečanje pedagoških delavcev, ki sodelujejo v projektu Od Alje do Žana v Žalcu
V petek in soboto je v Žalcu potekalo tretje srečanje pedagoških delavcev desetih osnovnih šol, ki sodelujejo v pilotni fazi projekta Od Alje do Žana – Čuječa srca, budni umi.

Šola kot prostor zaupanja: Projekt 'Od Alje do Žana' premaguje otroške strahove
Raziskava kaže, da kar 17 % mladih v Sloveniji trpi za tesnobo, ki se pogosto začne že v osnovni šoli. Projekt 'Od Alje do Žana' v sodelovanju s Fundacijo Alma, Slovensko filantropijo in Zvezo Anite Ogulin – ZPM pod vodstvom dr. Anice Mikuš Kos, gradi okolje, kjer strah ni tabu. Z zgodbami učencev in učiteljev projekt dokazuje, da je strah lahko premagan s pogumom in podporo.

7 znakov, da vaš otrok potrebuje več čustvene podpore
Otroci se pri odraščanju srečujejo s številnimi izzivi, ki lahko vplivajo na njihovo duševno zdravje. Nekateri znaki čustvene stiske so subtilni in jih starši zlahka spregledajo.

Zakaj se otroci vse bolj zapirajo vase? Strokovnjaki opozarjajo na ključne vzroke
Otroci se med odraščanjem soočajo s številnimi izzivi, ki lahko vplivajo na njihovo čustveno stanje in vedenje. V zadnjih letih strokovnjaki opažajo porast otrok, ki se zapirajo vase, izogibajo socialnim stikom in težko izražajo svoja čustva. Kaj povzroča ta pojav in kako lahko starši pomagajo?

Namesto kaznovanja lahko poslušanje in ustvarjalni pristopi pokažejo pot do razumevanja
Od Alje do Žana. Šole, ki slišijo.

Zakaj smo priča naraščanju primerov anksioznosti in depresije med mladimi?
V zadnjih desetletjih smo priča izrazitemu porastu primerov anksioznosti in depresije med mladimi, kar predstavlja resen izziv za zdravje na globalni ravni. Mnogi strokovnjaki opozarjajo na različne dejavnike, ki prispevajo k temu trendu, vključno s spremembami v družbeni dinamiki, tehnologiji, izobraževalnem sistemu in celo zdravstvenem sistemu.

Kje je nasilja med mladimi več, v srednji ali osnovni šoli?
Projekt Od Alje do Žana se osredotoča na duševne stiske otrok in mladostnikov ter spodbujanje odprtega pogovora o težavah in medvrstniškem nasilju. Podpirajo ga Fundacija predsednice Republike Slovenije, Ustanova Alma in druge organizacije, vodi pa ga dr. Anica Mikuš Kos s strokovnjaki s področja pedagogike, psihologije in socialnega dela.

Kaj je odtujitveni sindrom od staršev?
Sindrom odtujenosti od staršev je izraz, ki ga morda ne poznate, vendar ste ga morda izkusili. Včasih se pojavi v družinah, ki gredo skozi težke čase, kot je denimo ločitev.

Izgorelost nadarjenega otroka – kako prepoznati opozorilne znake?
Vas zanima, kako pogosta je izgorelost nadarjenih otrok, kako je videti, kakšni so njeni učinki in kako jo preprečiti?

Vloga spanja pri duševnem zdravju otrok
Obstaja povezava med spanjem ter kognitivnim in jezikovnim razvojem pri dojenčkih in malčkih.

Revščina v otroštvu lahko resno vpliva tudi na razvoj možganov
Otroci se do polnoletnosti, pogosto tudi v zgodnji odraslosti, zanašajo na starše oziroma odrasle, saj jim ti zagotavljajo varnost in zaščito. So neizpodbitno odvisni od skrbnikov, na žalost pa le-ti, če živijo v revščini, težko zagotovijo osnovne življenjske potrebščine za svoje otroke.

Kako lahko pozitivni šolski odnosi preprečijo nastanek duševnih težav pri otrocih?
Šolski odnosi igrajo ključno vlogo pri oblikovanju duševnega zdravja otrok. Pozitivno socialno okolje v šoli zmanjšuje tveganje za razvoj duševnih težav, kot so anksioznost in depresija, saj otrokom omogoča, da se počutijo sprejete, podprte in varne. Razvijanje zdravih odnosov z vrstniki in učitelji pomaga otrokom graditi samozavest in obvladovati stresne situacije. Medicalnewstoday navaja, da imajo otroci, ki se počutijo povezane z drugimi, manj težav z osamljenostjo in negativnimi čustvi.

Razumevanje vpliva učnih pritiskov na duševno zdravje otrok
Učno okolje danes ni več le prostor za pridobivanje znanja, ampak tudi prostor, kjer se mnogi otroci in mladostniki srečujejo z različnimi duševnimi izzivi. Povečani učni pritiski, pričakovanja učiteljev, staršev in vrstnikov so glavni dejavnik, ki vpliva na duševno zdravje mladih. Kot poroča Verywellhealth, pretiran stres zaradi šolskih nalog, testov in izpitov lahko privede do tesnobe, depresije in drugih duševnih težav.

Slovenska razstava vrednot
Projekt Od Alje do Žana – Čuječa srca, budni umi je iniciativa, ki jo izvajajo Fundacija Nataše Pirc Musar – Ustanova Alma, Slovenska filantropija in Zveza Anita Ogulin & ZPM, pod strokovnim vodstvom dr. Anice Mikuš Kos.

Povezava med socialnimi veščinami in duševnim zdravjem otrok
Vloga socialnih veščin pri oblikovanju duševnega zdravja otrok postaja vse pomembnejša v šolskem okolju. Šole niso zgolj izobraževalne ustanove, temveč tudi kraji, kjer se otroci naučijo, kako se povezovati z drugimi, graditi odnose in reševati konflikte. Dobre socialne veščine so tesno povezane z boljšim duševnim zdravjem, saj omogočajo otrokom boljše obvladovanje stresa, preprečujejo socialno izključenost in spodbujajo občutek pripadnosti. Kot navaja Verywellmind, socialne veščine pomagajo otrokom razviti samozavest, kar zmanjšuje tveganje za anksioznost in depresijo.

Od Alje do Žana – Čuječa srca, budni umi: Kako šole krepijo svojo vlogo pri zaščiti in podpori duševnega zdravja otrok
V času, ko se duševne stiske otrok in mladostnikov v Sloveniji strmo povečujejo, je projekt Od Alje do Žana – Čuječa srca, budni umi zasnovan kot konkretna rešitev. Njegov cilj je prispevati k preoblikovanju šolskega okolja v prostor, kjer otroci ne bodo le pridobivali znanja, temveč bodo našli tudi podporo, razumevanje in občutek varnosti.

Slovenija, prebudimo se: Duševne stiske otrok kličejo po našem odgovoru
Slovenija, poglejmo resnici v oči: naši otroci trpijo. Za nasmehi in šolskimi klopmi se skrivajo zgodbe, ki jih premalokrat slišimo – zgodbe o anksioznosti, osamljenosti, vrstniškem nasilju in nemoči. Statistike niso le suhi podatki na papirju, ampak so odsev realnosti, ki kliče po takojšnjem ukrepanju.

Kako revščina vpliva na otrokov telesni in duševni razvoj?
Revščina ne posega le na materialno plat otrokovega življenja, temveč vpliva tudi na telesni, duševni in čustveni razvoj. Če povzamemo, vpliva na vse vidike otrokovega življenja. Otroštvo bi moralo biti brezskrbno obdobje odraščanja in razvijanja, ravno brezskrbnost pa je tista, kar revščina odvzame.

Zakaj se pojavijo vedenjske motnje pri otrocih in kako jim lahko pomagamo?
Otroci, ki so izpostavljeni stresu in travmam, bodo bolj verjetno imeli vedenjske težave. Vedenjske motnje pri otrocih so vzorci vedenja, ki lahko vplivajo na otrokovo sposobnost delovanja doma, v šoli ali družbenem okolju. Takšni simptomi so prisotni šest mesecev ali več.

Kakšen je vaš stil navezanosti?
Zakaj so nekateri ljudje hladni in odmaknjeni, tudi v bližnjih odnosih, drugi potrebujejo nenehno potrjevanje in podporo, spet tretji pa delujejo izjemno samozadostno?

Kam bežimo, ko se ustrašimo čustev?
Obrambni mehanizmi so del nas in zajemajo način delovanja. So nezdravi vzorci delovanja, h katerim se zatekamo, ko nismo sposobni sprejeti in/ali izraziti tistega, kar čutimo. Včasih in v določenih situacijah le-to ni mogoče, včasih pa si tega ne dovolimo sami.

''Že zgodaj v odraščanju mi je postalo jasno, da ne morem živeti po pričakovanjih družbe''
Transspolne osebe so posamezniki, ki se ne identificirajo s spolom, ki jim je bil pripisan ob rojstvu, na podlagi bioloških značilnosti. Transspolnost je sicer širši izraz, ki vključuje najrazličnejše spolne identitete in izraze, denimo trans ženske, trans moški, nebinarne osebe, kvirspolne osebe in podobno. Ker je v družbi še vedno veliko mitov, napačnih prepričanj, predvsem pa predsodkov o transspolnosti in transspolnih osebah, sem se odločila, da predstavim zgodbo Liama. Spregovorila sva o čustvih, dojemanjih, lastnih in tujih, predsodkih in njegovem življenju. Fotografije so splošne, zgodba je njegova. Vabljeni k branju.

Zakaj je štetje kalorij lahko nevarno?
Je štetje kalorij nujno ali je nepotrebno breme, ki povzroča stres? Nekateri strokovnjaki štetje kalorij močno priporočajo, drugi ga močno odsvetujejo. Kdaj je takšno početje morda pametno, kdaj se ga odsvetuje?

''Dolgotrajna stiska lahko vodi k slabšemu splošnemu zdravju''
Kako sta povezana socialna ogroženost in splošno zdravje? Kako revščina, pomanjkanje osnovnih dobrin, vpliva na otrokov fizični in psihični razvoj? Goli in osnovni potrebi vsakega od nas sta hrana in voda. In če tega ni? Zanimalo me je, kakšno je trenutno stanje socialne ogroženosti med otroki in družinami, še bolj kot statistika, pa me je zanimalo, kako konkretno pomanjkanje osnovnih dobrih in zanemarjane osnovne potrebe, vpliva na otrokov razvoj. Odgovarja Breda Krašna, generalna sekretarka Zveze prijateljev mladine Slovenije.