Če želite razumeti nore odločitve ali vedenja ljudi, pravi klinični psiholog Albert Bernstein, ki že več kot 30 let svetuje podjetjem in posameznikom, morate najprej vedeti, kaj te ljudi v resnici žene. Še posebej takrat, kadar tega ne vedo niti sami. Večina norega vedenja v delovnem okolju namreč poteka po predvidljivih vzorcih, in če jih prepoznaš, boš zlahka odkril, kako jih razrešiti ali pa se izogniti njihovim škodljivim vplivom. Če se želiš obdržati v današnjem brezobzirnem poslovnem svetu, je poznavanje osnovnih pravil preživetja v sodobni korporativni džungli preprosto nuja.
Zato je Bernstein, avtor Čustvenih vampirjev, v svoji novi knjigi Kdo je tu nor? predstavil sto in en možen scenarij neprijetnosti, ki jih lahko doživete na delovnem mestu in v svojem značilnem humorju dodal še praktične rešitve, kako se jim izogniti. Na primer, kaj storiti, če ste žrtev prevarantskega sodelavca, ki kupcem obljublja nemogoče, da bi z impresivno prodajo zaslužil večjo provizijo in si tako pridobil pohvale šefov, vi pa ste tisti, ki mora nerealne obljube izpolniti in se soočati z razjarjenimi kupci, ki sedaj od vas zahtevajo nekaj, česar jim ne morete dati? Na primer, izpolniti lažnive obljube, da bo naročeno blago dostavljeno v dveh dneh, četudi je realna možnost dostave šele čez dva tedna. Če boste odgovore zahtevali od sodelavca, bo vse zanikal. Če boste šli k šefom, vas bodo imel za težavnega in nesposobnega. In v svetu, kjer je glavno merilo profit, zagotovo ne bodo posegali v nekaj, kar zagotavlja dobro končno bilanco. Vsaj ne, dokler boste žrtev vi in ne oni. Če bo kdo izgubil službo, boste torej bolj verjetno vi, kot pa vaš prevarantski sodelavec.
Rešitev je v resnici preprosta, pravi Bernstein. V vsaki situaciji morate najprej vedeti, kaj je vaš cilj. Če želite svojega sodelavca pripraviti do tega, da bo priznal svoja dejanja in s tem prenehal, boste dosegli zgolj hud glavobol. Vaš, seveda. Boljše možnosti boste imeli, če boste poiskali način, kako omiliti škodo in v bodoče preprečiti takšne situacije. Ena od možnosti je, da vsakemu kupcu, ki mu morate dostaviti naročeno, napišete elektronsko pismo, v katerem ga med drugim obvestite tudi o realnem roku dostave, k temu dodate da se boste potrudili, da bodo naročeno dobili še hitreje, zraven pa še pripišete, da se lahko z morebitnimi vprašanji obrnejo kar na prodajalca. Seveda boste tako prijazni, da boste dodali še vse njegove telefonske številke in elektronske naslove, vaše sporočilo pa boste poslali iz elektronskega poštnega predala, na katerega ni mogoč odgovor. Naj se prodajalec od sedaj naprej kar sam ukvarja s svojimi lažmi. Vi ste svoje opravili.
To je le eden od bolj preprostih scenarijev, ki jih Bernstein opisuje v svoji knjigi, katere prvi del je posvečen zgolj lažem, zavajanju in prevaram, ki jih v delovnem okolju ni malo. Opraviti imate lahko tako z lažnivci, ki to počnejo zgolj zato, ker so leni in bi se radi izognili delu, takšnimi, ki lažejo celo samim sebi, saj so iskreno prepričani, da oni ne morejo storiti ničesar narobe, kot tudi s tistimi najbolj nevarnimi, ki lažejo načrtno, da bi na vas prevalili odgovornost za svoja kriminalna dejanja. Na delovnem mestu so ljudje, ki rečejo, kar mislijo, in mislijo, kar rečejo, tako redki kot pegaste sove, pravi avtor knjige, zato je poznavanje vseh vrst laži in zaščita pred njimi za preživetje nujna.
V knjigi opisuje tudi profile ljudi, pri katerih je poznavanje osnov psihologije nujno, če ne želite, da bi tudi vi začeli izgubljati pamet in bi potrebovali pomoč psihologov. Na primer korporativni nasilneži, ki črpajo moč iz vašega strahu in ki naravnost uživajo v nadlegovanju svojih delavcev. Vašega šefa ne boste spremenili, tudi jeza, opravljanje in jamranje skupaj s sodelavci vas ne bodo pripeljali nikamor. Tiranski šefi imajo pogosto tudi dobre finančne rezultate, zato vodstva ne bo zanimalo, kaj počne s svojimi podrejenimi, pa naj gre še za tako grda ravnanja. Zato pozabite na svojo zamero in jezo, vzemite stvari v svoje roke in se že vnaprej pripravite na vse muhe in nemogoče zahteve vašega šefa. Ljudje smo precej bolj predvidljivi, kot si mislimo, kar velja tudi za tiranske šefe. Najbolj pomembno vprašanje v tej situaciji pa je, zakaj sploh ostajate v tej službi. Če je edini razlog strah pred iskanjem nove službe je verjetno že skrajni čas, da greste. In v knjigi boste našli tudi predloge, kako to storiti.
Kaj pa če ste vi šef in je v vaši ekipi človek, ki je na videz tako zelo prijazen, ustrežljiv, ki se res tako zelo trudi, vendar ni nikoli nič narejeno pravočasno ali tako, kot bi moralo biti? Če jim kaj rečete so užaljeni, saj so prepričani, da delajo še več in bolje, kot vi in tudi če jih boste dobili na laži, jim nikoli ne boste prišli do živega. Morda ste jim dali napačno navodila, vas bodo prepričevali, morda so vas je napačno razumeli, morda je vzrok v kakšnem drugem sodelavcu ali pa kar v vas, ki ste tako nemogoč in krivičen šef. Prijazni nasilneži, kot jim pravi Bernstein, so eni najbolj utrudljivih sodelavcev, saj se na videz skorajda nikoli ne razjezijo, zato pa tako ali drugače ujezijo ali spravijo v nejevoljo vse ostale v pisarni. In kadar postane vroče, skorajda zagotovo zbolijo za kakšno težko diagnosticirano boleznijo in če boste tako nespametni in omenili, da je morda res prevečkrat na bolniški odsotnosti, boste na koncu vi izpadli kot neobčutljivi, krivični in pretirano zahtevni.
Tudi kot v vsej drugih, je tudi v takšni situaciji dobro vedeti, kaj je v resnici vaš cilj. Mu želite dokazati, da je nesposoben delavec, ki se skriva za svojimi izgovori ali namišljenimi boleznimi? V tem primeru ste obsojeni na neuspeh. Prijazni nasilneži niti sebi ne priznajo, da je kaj narobe z njimi, kaj šele, da bi to priznali vam. Če ste že prisiljeni delati z njimi, pozabite na pridiganje, kaznovanje ali poučevanje pravi Bernstein, s hvalo izženite hudiča iz njega. Večina teh ljudi ima namreč občutek, da so premalo cenjeni in če jim boste dali ogromne doze hvale, bodo za vas storili vse in še več. Seveda, če boste zmogli preseči svojo jezo in hudo razdraženost, ki jo povzročajo takšni ljudje.
Najbolj pomembne bitke v delovnem okolju, pravi Bernstein, so zato večinoma tiste, ki jih bijemo sami s seboj, ne s svojimi podrejenimi, šefi ali sodelavci. Lahko ste užaljeni, se jezite, pišete anonimke, v sebi kujete maščevanje, zapadate v depresijo, zbolevate ali pa namesto tega raje razmislite, kaj si v neki situaciji želite vi in poiščete možne rešitve, ki jih običajno ni malo, če namesto vašega čustvenega avtopilota raje uporabite zdravo pamet. Programi našega avtopilota so nastali na podlagi vseh izkušenj, ki smo jih dobili v življenju in so namenjen temu, da lažje opravljamo množico stvari, ki jih moramo vsak dan storiti. Podobno kot pri vožnji avtomobila, ko ne razmišljamo več o prestavah, sklopkah in zavorah, temveč vozimo povsem samodejno, nam naš avtopilot narekuje naše delovanje, čutenje in mišljenje pri maši vožnji skozi naše življenje. Naš avtopilot običajno odlično deluje pri vsakodnevnih ponavljajočih se opravilih, v stresnih in čustvenih situacijah pa se lahko prav zaradi njega odzovemo povsem neprimerno. Kolikokrat ste že nekaj storili, čeprav ste si že tisočkrat prej obljubili, da ne boste? Vam je spet iz ust izletelo več, kot ste hoteli, ker ste bili jezni? Ste spet zadržali v sebi nekaj, kar bi moralo biti povedano, ker vas je bilo preprosto strah? Na delu je bil vaš avtopilot. Rešitev je preprosta, v kriznih situacijah morate avtopilot izključiti in s situacijo upravljati ročno. In v knjigi boste našli obilico rešitev, kako to storiti.
Za preživetje na delovnem mestu je pomembno tudi poznavanje nenapisanih pravil vašega podjetja. Teh ne boste našli v vašem opisu delovnih nalog, verjetno vam jih ne bodo povedali niti vaši sodelavci ali šefi, četudi imajo ta pravila večjo moč, kot tista, ki so zapisana na papirju. Pogosto niso niti smiselna, saj so večinoma nastala na podlagi osebnih preferenc tistih, ki imajo v vašem podjetju moč, vendar jim večina sledi, tudi tisti, ki jih sploh ne znajo ubesediti. Če jih želite odkriti, morate biti pozorni na tisto, kar ljudje počno in ne, kaj govorijo ali kar je zapisano v zlatem okvirju naštetih vrednot vašega podjetja. Upoštevanje teh pravil bo določalo vašo plačo, napredovanje, medsebojne odnose in še marsikaj drugega v vaši službi. So kot zakoni težnosti, pravi Bernstein, četudi se z njimi ne strinjate, ste prisiljeni po njih živeti.
Nenapisana pravila ustvarjajo tudi velikanske nevidne slone v hodnikih vašega podjetja, ki jih je dobro prepoznati, da se iz neprevidnosti ne spotaknete obnje in padete naravnost na nos, oziroma pred vrata Zavoda za zaposlovanje. Dobro je poznati tudi znake, kdaj je vaše podjetje povsem disfunkcionalno in kdaj neizogibno drvi v propad in še posebej, kdaj je zadnji čas, da začnete iskati novo službo.
V knjigi pa boste našli tudi veliko koristnih veščin, ki vam bodo olajšale iskanje nove službe, prilagajanje na novo delovno okolje, kako se soočiti s svojimi strahovi, ki vam onemogočajo, da bi bili uspešni in če ste vi šef, kako upravljati s svojimi delavci, da bodo zadovoljni vsi, obenem pa bo končna bilanca vašega dela po volji tudi upravnemu odboru. Pa tudi, kako se vesti na poslovnih zabavah in kaj storiti, da ne bi romanca na delovnem mestu uničila tako vašo kariero kot vaše zasebno življenje.
In četudi vam kljub obilici koristnih in praktičnih nasvetov vseeno ne bo uspelo preprečiti norosti v vaši pisarni, vam s pomočjo te knjige zagotovo lahko uspe, da vsaj vi ohranite zdravo pamet.
KOMENTARJI (2)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV