Vprašanje
Pozdravljeni!
Imam vprašanje v zvezi svoje 8 letne hčere.Imam problem pri njenem učenju v prvem razredu ni bilo dobenih problemov z veseljem se je učila, sodelovala in delala domačo nalogo skratka ima učne navade že iz vrtca.Sedaj pa kar naenkrat noče več sodelovat ne dela domače naloge oziroma si sploh v šoli ne označi kaj ima za nalogo tako da pol niti jaz mislim da nima nič za nalogo oziroma da ima samo nalogo pri enem predmetu.Ji rečem pojdi napisat narek pa mi odvrne kako in da ne zna.Ne pomagajo noti kakšne kazni npr:ne greš ven,ne greš za računalnik itd....
Skratka ne dojame da ji hočemo vsi samo dobro in da je za njeno dobro da se uči.Prosila bi vas za mnenje in kje bi lahko poiskala kašno pomoč!
Lepo vas pozdravljam!
Dvoršak Jožica
Odgovor
Spoštovani,
O možnih vzrokih za spremenjeno vedenje sem že pisala pri vprašanj : Upor pri otroku.
Predvsem pa: namesto da starši prevzemamo odgovornost za to, kaj je »za otroka dobro«, je veliko bolj smiselno otroka vzgajati tako, da sam začenja prevzemati odgovornost zase. To pa zahteva veliko potrpežljivega pojasnjevanja, kakšne so možne posledice določenega ravnanja, pa tudi to, da se vnaprej sprijaznimo s tem, da otroci naredijo tudi napake. Na primer: hči se noče naučiti. Pojasnimo ji, da bo posledica slaba ocena. Ker pa bo morala oceno kasneje popravljati, bo imela manj prostega časa. Skratka, njej prepustite izbiro, s tem pa ji tudi dopustite, da naredi napako in se sooči z njenimi posledicami. Najverjetneje se ne bo učila – in zato bo dobila slabo oceno. Takrat pa se bo morala soočiti s posledicami, torej z dodatnim učenjem in zato z manj prostega časa. Ponovno ji razložite, zakaj je do posledic prišlo in kakšne bodo, če se še vedno ne bo učila. In vztrajajte pri povečanih zahtevah. Najbrž se bo še kar nekajkrat upor ponovil, vendar bo sčasoma hči tako povezala svoje ravnanje s posledicami. V nasprotnem primeru pa boste vi vse bolj in bolj vir (zunanje) motivacije (torej pritiska) za učenje. Tako otrok ne bo razvil lastne motivacije in zavzetosti za učenje, kasneje pa za delo.
Nadalje: veliko uspešnejša je vzgoja s pozitivnimi vzpodbudami kot s kaznimi. Torej: namesto zmanjševanja (na primer) časa za računalnikom zaradi slabe ocene, ji obljubite dodatno uro računalnika za dobro oceno. Na ta način bo hči dobila sporočilo, da je učinkovitost nagrajena, namesto sporočila, da je pomanjkanje storilnosti (pridnosti) kaznovano.
Za konec pa: prepogosto pozabljamo, da otroci povzemajo naš lasten odnos do dela in zadolžitev. Če sami izražamo odpor do tega (joj, koliko dela imam, jaz MORAM ves čas delati…), oziroma če s svojim ravnanjem kažemo, da nam je delo odveč in da na predstavlja zgolj napor, ne pa tudi vira zadovoljstva in veselja, se tega odnosa »nalezejo« tudi naši otroci. Na kratko: če starši kažejo, kako jim je delo naporno in odveč, tudi otroci ne bodo razvili nikakršnega veselja.
Za pomoč se lahko obrnete najprej na šolske svetovalne delavce, lahko pa tudi na Svetovalni center za otroke in mladostnike v Ljubljani. Pazite nase,
Preberi še
Dr.sci. Andreja Pšeničny, univ.dipl.psih.
KOMENTARJI (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV