Vprašanje
Pozdravljeni. Sem mama 16 mesečnega otroka. Zanima me vaše mišljenje glede razvoja otroka in sicer ali je lahko otrok povprečen v spoznavnem razvoju in zmore veliko stvari zaradi predvsem spodbudnega okolja? Ali pa tega, kar zmore otrok pri določeni starosti ne bi zmogel vsak, kljub spodbudam v družini? Naš malček je prvo smiselno besedo spregovoril pri 8. mesecu, zdaj tvori 2 in včasih že 3 besedno poved (npr. Kje so pati (copati)? Kaj je, mamica? Ati vozi avto. To je pazno (prazno). Iščem kjuče (ključe). Pozna in poimenuje vse črke abecede, vključno z y, w, q in x od 13. meseca starosti. Večino tudi kar pravilno izgovori, razen glasu r in y imenuje apijon. Zanimanje zanje je nastalo iz spontanega opazovanja in kazanja prometnih znakov in tabel na sprehodih v 8. mesecu in traja še danes. Pozna in poimenuje številke do 10, vključno z 0 in uporabo pojma nič. Šteje pa ne po vrsti in tudi pojma števila še ne razume, razen 0, 1 in za več stvari reče, da jih je dosti, veliko. Že pred 1. letom začel spraševati Kaj to? Od 15. meseca pozna in poimenuje vse barve ne glede na odtenke. Pokaže, poimenuje več oblik in jih pravilno vstavlja v odprtine že kar nekaj časa. Sestavi 9 delno sestavljanko in vse vstavljanke, ki jih ima, brez težav. Razume pojem enako že 2 meseca, zna poiskati pare, zdaj tudi poišče senco predmeta. Samostojno je sedel pri 6. mesecih, je pa dokaj pozno začel plaziti ( po 9. mesecu) in hoditi (proti koncu 14. meseca). Pincetni prijem je obvladal v 7. mesecu. Gradi stolp iz kock od 1. leta, zdaj že gradi enostavne različne konstrukcije. S spanjem imamo težave, ker malo spi in se ponoči zelo pogosto zbuja. Do drugih je nežen, pravičen, deli igrače, boža otroke tako v vrtcu kot doma. Ve, da cukanje, grizenje, udarec bolijo in tega namerno ne počne nikomur. Če v družini da enemu članu poljubček, to navadno stori še vsem drugim prisotnim iz družine. Na vrtec se je navadil brez težav in zelo rad hodi. Prosim za vaše razmišljanje glede na zgoraj postavljena vprašanja. Hvala in vse dobro želim.
Odgovor
Pozdravljeni!
Seveda je v psihologiji še vedno prisotna dilema, kolikšen delež prispeva k razvoju otroka okolje in koliko genetika. Glede sposobnosti velja, da so v veliki meri podedovane, kar pomeni, da naše dispozicije v veliki meri podedujemo. V kolikšni meri pa bomo te dispozicije razvili, pa je odvisno od okolja in od nas samih. Torej, rodimo se z določeno kapaciteto, koliko tega pa bomo uporabljali, pa je odvisno od okolja (v začetku je to seveda družina) in posameznikove lastne aktivnosti. To torej pomeni, da otrok, ki določene kapacitete nima, kljub spodbudam ne bo zmogel več, ko mu je dano. Vendar moramo biti pri tem previdni: spodbudno okolje lahko zelo veliko naredi pri otroku s slabšimi kapacitetami. Pri razvoju moramo upoštevati še eno dimenzijo: razvojnih faz ne moremo prehitevati, pa če smo še tako aktivni in spodbudni. Če otrok še ni zrel za obvladovanje določene aktivnosti (tukaj je pomemben predvsem nevrološki vidik), potem mu spodbude v okolju ne bodo pomagale. To pomeni, da mi kot starši ne moremo pospešiti razvoja. Če pa je otrok razvojno blizu naslednje razvojne faze (strokovno temu rečemo območje bližnjega razvoja), potem pa mu spodbude v okolju lahko pomagajo, da preide v naslednje razvojno obdobje, kar mi vidimo tako, da otrok ob naši pomoči in spodbudi zmore opravljati neko zahtevnejšo aktivnost.
Glede na vaš opis vašega sinka, imate pri vas otroka, ki se hitreje razvija na določenih področjih (spoznavni, govorno-jezikovni). Po vsej verjetnosti to kaže tudi na njegove dobre (nadpovprečne) kapacitete (sposobnosti). Vsekakor je primerno in dobro, če sledite njegovim interesom in jih spodbujete. Vsekakor mu bo spodbudno okolje koristilo, bodite pozorni, da boste posvečali pozornost tudi tistim področjem, za katere ne kaže pretiranega zanimanja. Srečno!
Preberi še
Mag. Mateja Hudoklin, univ. dipl. psih.
KOMENTARJI (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV