Bi prepoznali prve znake vročinskega udara?

ZDRAVJE

Bi prepoznali prve znake vročinskega udara?

07.07.2015, 11:11
3

Do vročinskega udara pride zaradi pregretja telesa, ki ga povzročita visoka temperatura okolja in dehidracija. Poleg vročinskega udara ste v teh vročih dneh izpostavljeni tudi vročinski izčrpanosti in izgubi zavesti.

Znaki, ki kažejo na to, da je telo prekomerno dehidrirano in da lahko pride do vročinskega udara, so hiter pulz, ekstremna utrujenost, mišični krči, glavobol, slabost ...
Znaki, ki kažejo na to, da je telo prekomerno dehidrirano in da lahko pride do vročinskega udara, so hiter pulz, ekstremna utrujenost, mišični krči, glavobol, slabost ... / FOTO: Thinkstock

Na visoke temperature so bolj občutljivi otroci do 4. leta starosti, starejši od 65 let, kronični bolniki z določenimi zdravili, ljudje z duševnimi motnjami, ljudje s prekomerno težo in tisti, ki opravljajo delo na prostem. Če poleg tega, da smo izpostavljeni visokim temperaturam, še dehidriramo, lahko kaj hitro utrpimo vročinski udar.

Da do tega ne bi prišlo, moramo vsak dan spiti najmanj dva litra tekočine ali več, odvisno od stopnje potenja. Ko se potimo, se voda črpa iz krvi, ta se nato zgosti, njen volumen se zmanjša, srce pa nima več dovolj 'materiala' za črpanje. Tako se glikogen ne razgrajuje več učinkovito v gorivo, odpadne snovi se izločajo počasi, prenos kisika se upočasni.

Najbolje je, da tekočino nadomestimo z navadno vodo.
Najbolje je, da tekočino nadomestimo z navadno vodo. / FOTO: iStockphoto

Znaki vročinskega udara

Naše telo je v 70 odstotkih sestavljeno iz vode, žejo pa občutimo že, če izgubimo le en odstotek tekočine. Temu rečemo blaga dehidracija, ki jo spremljajo še odsotnost apetita, suha in pordela koža, utrujenost, glavobol, malo temnega urina, mišična šibkost, vrtoglavica in omotičnost. Resni znaki dehidracije pa se pojavijo, ko se v telesu količina tekočine zmanjša od enega do 10 odstotkov. Takrat se pojavi hiter pulz, ekstremna utrujenost, mišični krči, glavobol, slabost, pospešeno dihanje, znojenje se preneha, prav tako odvajanje vode. Ti znaki kažejo, da moramo nujno v senco in popiti dodatno tekočino, če ne želimo doživeti vročinskega udara.

Najbolje je, da tekočino nadomestimo z navadno vodo, saj telo pri pitju vode absorbira kar 70 odstotkov tekočine, pri pitju sladkih ali gaziranih pijač pa le 6 odstotkov tekočine. Soli tekočini ni treba dodajati, razen v skrajnih primerih, ko gre za delo zunaj, hude fizične napore in veliko potenja. V tem primeru lahko posežete tudi po izotoničnih pijačah, ki nadomeščajo soli in minerale, izgubljene pri prekomernem potenju. Če po pitju tekočine čutite olajšanje, ste težavo rešili, sicer se obrnite na zdravnika.

Kako pomagati hudo dehidrirani osebi?

Ob resnejših zapletih, na primer vročinski kapi ali nezavesti, prizadetega takoj zvlecite v senco in mu na dimlje ali pod pazduho položite hladne obkladke, ga polivajte s hladno vodo ali mu pripravite mrzlo kopel. Poleg tega mora dehidrirani spiti precejšnjo količino navadne vode. Ta naj ne bo prehladna, da ne bo povzročila želodčnih krčev. Nato dehidriranega čim prej odpeljite v bolnišnico.

Lahko jo nadomeščate tudi s sadjem in zelenjavo. Izogibajte pa se sladkanim in gaziranim pijačam.
Lahko jo nadomeščate tudi s sadjem in zelenjavo. Izogibajte pa se sladkanim in gaziranim pijačam. / FOTO: iStockphoto

Da do tega ne pride, se držite naslednjih pravil:

- Tekočino v telo vnašajte ves dan, četudi niste žejni;

- izogibajte se alkoholu in kavi;

- odžejajte se z vodo ali drugimi nesladkanimi in negaziranimi pijačami;

- če ste aktivni, so priporočljive še izotonične pijače, da ne pride do prevelike izgube elektrolitov v telesu;

- preverjate barvo urina. Če je urin temen in zgoščen, je to znak dehidracije, če je svetel in redek, potem pijete dovolj;

- v primeru znakov vročinskih krčev, izčrpanosti ali vročinske kapi pokličite zdravniško pomoč.

Sicer pa je priporočljivo, da v teh vročih dneh uživate predvsem lahko hrano in veliko sadja ter zelenjave, ki bodo prav tako nadomeščali potrebe po tekočini. Telesne aktivnosti prestavite na zgodnjo jutranjo ali pozno večerno uro in se v najbolj vročem delu dneva zadržujte v senci.